Direktlänk till inlägg 28 oktober 2012

underbart dressyrpass o detta med tjänster...

Av isabel - 28 oktober 2012 13:14

kan inte riktigt fatta att pållen gick så bra som han gjorde idag. Satans pigg, tror någon fodrat honom med en hink med havre. Dansade mest rundor de första 15-20minuterna så jag tröttnade o la gummibanden på honom  o satte igång Dektektivbyrån på högtalare i telefonen. O jävlar vad han gick sen, trampade under sig, lyssnade, gick i sin höga underbara trav där han bara gungar fram, öppna o slutor omvartannat både på volt o raka linjer. 100% uppmärksamhet, lyssnade på allt, plockade av gummibanden igen efter 7-8minuter o började ite galopparbete. När han vill så kan han. Byten o flyttningar i alla dess riktningar,  han bara dansade. Kunde inte sluta le o fick verkligen tvunga mig själv till att sluta rida, han är ju trots allt inte i full gång även om han idag kändes bättre än vad han har gjort på flera år. Kan inte riktigt fatta hur underbar han var att rida idag. Sen kan jag ju garantera att hade någon stått o tittat på mig så hade han abslout inte gått så fint... 


Har gått o funderat på det här med tjänster o gentjänster på senaste. Blir väl lite så när jag själv är stressad o har vansinnigt ont om tid men ändå försöker ställa upp o hjälpa andra när det behövs. Har insett det senaste året att jag nog ska sluta med det, för man får sällan något igen för det. Varken när det gäller jobb, kollegor, fritid, vänner, skola... Grejen är den att jag bryr mig inte om det här med att saker ska vara lika, tidsmässigt o kostnadsmässigt skiter jag i det. Jag kan ställa upp o hjälpa till med någon som tar en hel helg o sen bli över lycklig om personen man ställt upp för ställer upp o hjälper till med något som tar 10minuter. Det finns liksom inget "rätt ska vara rätt"... jag menar, ett exempel på hur jag tycker om att det fungerar;  jag tar Felix typ 2dagar/v o Jenny passar Zams till mig de få gånger jag behöver det, jag tillbringar mer tid hos hennes häst än hon gör med min hund men det betyder så jävla mycket att ens bara ha vetskapen om att någon kan passa zam om det krisar så även om hon bara hade kunnat ställa upp en enda gång på ett år hade det varit värt det. Så det handlar inte om det ska vara "jämt i tid o kostnader"... det är mer att det ska kännas uppskattat o uppskattning kan visas på många sätt. Jag menar, jag kan passa hästen varenda dag i en månad utan problem o sen är det mer än 100% jämt om du tar min hund en kväll, för viljan att ställa upp tillbaka finns där. Eller bara, en flaska vin eller ett helt ärligt tack, det behöver liksom inte vara mer än så om man inte gör det till mer... 


Jag har blivit så trött på att ställa upp för folk o så får man alltid höra "bara säg till om det är något jag kan hjälpa till med" men så när jag frågar om en gentjänst så får jag gång på gång nej till svar. "har inte tid" är väl det vanligaste, men ärligt, hur mycket tid tror ni jag har över för att ställa upp för er? Eller den som stör mig ännu mer, när de man ställer upp för lovar att "betala tillbaka" med någon form av kompensation o sen ändå aldrig gör det. Har massor av "kompensationer" innestående hos diverse människor just nu, ska börja ta betalt för att göra folk tjänster men hatar att sätta pris på saker jag tycker går under saker man gör för att man tycker om folk o vill vara snäll... jag menar, ett enkelt exempel på när en tjänst inte riktigt går att betala igen; som när syrran nån gång mockat till hästen för att vara snällt, det är jätte uppskattat en stressig dag när man är trött o jävlig o redan mockat 10 boxar, sånt går liksom inte att sätta ett pris på eller betala tillbaka på något annat sätt än att jag gör henne nån liknande tjänst en dag när hon är stressad.  O om jag gör någon en sån tjänst så förväntar jag mig inget tillbaka heller, man vet att personen man gör tjänsten till uppskattar det för man har inte bett om det själv o det är bara ett tecken på att man tycker om personen man stället upp för...

Men om man däremot ber om tjänsterna, då är det för mig en annan sak... om någon ber mig att ta deras arbetspass, då tycker jag att de nån gång kan ställa upp o ta mitt när jag inte kan... Jag vet inte, men som flytthjälp, har man hjälpt någon att flytta så kan man förvänta sig att den personen hjälper en själv att flytta... tjänster/gentjänster..


jag kan bara känna att planerar du inte att ge något tillbaka för att jag gett dig av min tid  och energi så skit i att säga något då. Skit i att komma med kommentaren om att du kommer ställa upp för mig om jag behöver hjälp eller "ska ge mig något", "kompensera mig" elller vad fan nu alla hittar på för kommentarer som ändå aldrig blir mer än just kommentarer. För det gör att det känns ouppskattat, då blir det ändå bara lögner av det hela. Var ärlig. Tack för hjälpen. PUNKT. bygg inte upp förväntningar kring att det ska finnas en vilja att ställa upp om det inte finns. Blir så trött på det o det har blivit så jäklar mycket av det under se senaste året. Antar att det var lättare när jag bodde i Halmstad o helt enkelt inte hade någon att ställa upp för o därför aldrig kunde förvänta mig att någon ställde upp för mig. 


Börjar väl bli en riktig bitterfitta men varför ska jag anpassa mitt liv o min tid efter andra människor när det ändå inte finns en jävel som anpassar sig efter mig? 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av isabel - 13 juni 2015 16:21

Det här med att folk tror att man är social bara för att man har djur kan jag bara inte greppa...  minns alla gånger jag åkte tåg med Sune (kaninen) o alla som satt nära en skulle prata... Why?   O som idag, där ligger jag på en gräsmatta långt b...

Av isabel - 5 augusti 2014 19:25

Andra skryter om sina barns framsteg , jag tänker skryta om min hund! Idag gick jag en runda genom stadsparken kl 16.30. I perfekt "ut med hunden väder. En tid ch plats då parken är fylld med skrkande barn, löpande människor , cyklande människor och ...

Av isabel - 22 februari 2014 20:50

...har varit på mitt nya jobb i snart en hel månad och jag känner i skrivandet stund att jag verkligen kan tänka mig att stanna kvar där mycket längre än till sommaren. Jag trivs verkligen. Det känns smått märkligt att jag verkligen trivs så bra som ...

Av isabel - 12 januari 2014 14:17

när man har mycket att göra kommer det alltid något man måste tacka nej till pga tidsbrist men de tillfällen då man är helt ledig dyker det sällan upp något.    Igårem/kväll fanns det inget jag såg fram emot så mycket som att jag idag skulle vara...

Av isabel - 2 januari 2014 23:13

om jag följer mina vanliga rutiner så bör bloggen från o med nu bombaderas med meningslösa och tråkiga inlägg för tro det eller ej: Jag är sen igår officiellt arbetslös! Men, faktiskt bara en kort period! Ska få en timanställning som lärarvikarie ino...

Ovido - Quiz & Flashcards