Direktlänk till inlägg 7 augusti 2013

möss o hund o häst o skador

Av isabel - 7 augusti 2013 21:48



Det började helt perfekt enligt Zam! Åkte till stallet igår för att jag skulle göra lite nytta o Zam skulle springa av sig. Zam gjorde mest nytta! 

Carina o Ingrid började städa foderkammaren... vi visste att där skulle vara möss, vi visste att där skulle vara söndertuggade fodersäcka, vi visste att där skulle vara foder som vi behövde slänga. Vad vi inte visste var att där var någonstans mellan 60-100 möss, 10-20 säckar som var söndertuggade och runda slängar 200kg kraftfoder som fick slängas.... Vad vi heller inte visste var att Art Direct Zamson är en sjuhelvetes musjägare! 


Det började ju enkelt med att 10-20 möss mer eller mindre klättrade på hans ben för att försöka komma undan. Sen blev de färre o färre efterhand som Zam dödade dem o de snabba hittade ut genom dörren

  Då började den riktiga jakten! En efter en tömde Zam foderkammaren. ALLA skulle bort, även de som gömt sig i hjulen på de nya foderkärrorna eller de puckona som kom tillbaka in. O med lite hjälp från oss människor så lyckades Zam få tag på dem! Han visade vart de var, vi skakade fram dem o han plockade dem. Tugg Tugg Tugg o spotta! Levde den när han spottade ut den så plockade han upp den igen, de skulle dö! 


Men, självklart kan livet inte bara vara positivt. Så sista musjävlen ställde till det. Bakom den nyfyllda groovtunnan gömde den sig o sprang självklart mellan väggen o tunnan när jag flyttade tunnan, Zam efter, o jag tappar greppet om tunnjävlen så den rullade lite granntillbak. Hunden sitter klämd med kroppen framför tunnan o röven mellan tunnan o väggen o ylar till. Helvete, höfterna tänkte jag, men han kom loss o galopperade efter musjävlen, och självklart klippte han den!!! Oh vad skönt tänkte jag, höfterna klarade sig, Men, så blödde det från tassen. Då har han lyckats klämma trampdynorna, mest troligt i hjulet på fodertunnan, så han har sår runt en av klorna och ett ganska gigantiskt sår mellan trampdynorna i mitten av tassen. 



       


Det blöder, det gör ont, o han kan absolut inte gå på tassen.... Stackars stackars Zam 


  o Allt är dessa små djurens fel! 




O de stora djuren tyckte visst att jag skulle matcha min hund med att vara skadad. 

Jävla Chester. Hade en riktigt rolig ridtur nu ikväll. Vi "hoppade", extremt överdrivet ord egentligen, men vi hittade en stig i en dunge där jag inte ridit på många år, precis som då låg där ihopsamlade pinnar över stigen, miniaturhinder, inte 50cm höga, inte ens så att Chester hoppade, men han galopperade på helt frivilligt, till o med så att jag fick bromsa för att det inte skulle gå för fort, något jag inte behövt göra på hela sommaren! Vi tog flera vändor fram o tillbaka, riktigt kul! 

Men, sen när vi kom tillbaka så fick han stå lös i fållan medan jag borstade o hästkräket är ju bara för ful, står o borstar på rumpan, så flyttar han ut benet, ställer sig på min fot, puttar till mig med sin feta mage så jag trillar, vänder sig om o glor på mig med öronen framåt medan jag sitter på röven bakom hans gigantiska röv med min fot fastkilad under hans bakhov. Inte förräns jag kastade ryktborsten i röven på honom o skrek så kunde han tänka sig att lyfta på hoven o släppa loss min stövel och stortå. Hästkräk! 


Tog ut Felixen på en liten promenad efter åt, han går snällare än vad Zam gör nu i sommarvärmen. O det var en mycket lugnare kvällspromenad än den jag tog med Zam när jag kom hem. 


Helt hysteriskt galopperar han runt på 3-ben. 7st hundar lyckas vi möta på vår lilla 15 minuterspromenad, PLUS 5 (!!!!) katter, PLUS en lös Ridgeback Tik som ser Zam o galopperar fram till honom med raggen hög, käftarna öppna och en blick som bara sa; Hej, Du ska dö!!! Jag o Zam fattade ingenting. Hennes ägare verkade fatta ännu mindre för hon såg helt chockad ut. Zam slåss aldrig med en tik så i normala fall hade jag inte brytt mig så mycket för det måste vara något seriöst fel på hunden om den på allvar ska anfalla o på riktigt skada en annan hund om som inte slåss tillbaka alls, men mtp att min hund hoppar på tre ben var jag inte särskilt road av att han skulle få stryk av en aggressiv tik så jag såg till att hålla mig själv mellan dem tills ägaren fick kontroll över sin hund igen. 


*det var det där med koppeltvång*    


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av isabel - 13 juni 2015 16:21

Det här med att folk tror att man är social bara för att man har djur kan jag bara inte greppa...  minns alla gånger jag åkte tåg med Sune (kaninen) o alla som satt nära en skulle prata... Why?   O som idag, där ligger jag på en gräsmatta långt b...

Av isabel - 5 augusti 2014 19:25

Andra skryter om sina barns framsteg , jag tänker skryta om min hund! Idag gick jag en runda genom stadsparken kl 16.30. I perfekt "ut med hunden väder. En tid ch plats då parken är fylld med skrkande barn, löpande människor , cyklande människor och ...

Av isabel - 22 februari 2014 20:50

...har varit på mitt nya jobb i snart en hel månad och jag känner i skrivandet stund att jag verkligen kan tänka mig att stanna kvar där mycket längre än till sommaren. Jag trivs verkligen. Det känns smått märkligt att jag verkligen trivs så bra som ...

Av isabel - 12 januari 2014 14:17

när man har mycket att göra kommer det alltid något man måste tacka nej till pga tidsbrist men de tillfällen då man är helt ledig dyker det sällan upp något.    Igårem/kväll fanns det inget jag såg fram emot så mycket som att jag idag skulle vara...

Av isabel - 2 januari 2014 23:13

om jag följer mina vanliga rutiner så bör bloggen från o med nu bombaderas med meningslösa och tråkiga inlägg för tro det eller ej: Jag är sen igår officiellt arbetslös! Men, faktiskt bara en kort period! Ska få en timanställning som lärarvikarie ino...

Ovido - Quiz & Flashcards