Alla inlägg under april 2013

Av isabel - 26 april 2013 19:44

det känns som om livet mer och mer handlar om att man ska klara av saker, målsättning, nå sina mål, utmana sig själv, kom någonstans, lyckas... o så sätter man upp mål som är skyhöga eller jätte svåra, misslyckas o så blir man ledsen. 


Som alla som ska banta, så råkar de gå upp ett kilo och känner sig helt misslyckade o så äter de o går upp 10 till. Eller om man ska sluta röka, så tar man en cigg o så ger man upp. 


Mia sa det bäst; jag är jätte bra på att sluta äta godis, jag kan göra det varje kväll! 

Jag menar, man behöver ju inte göra det svårare än så. 

Jag är super duktig på att sluta med saker, bara inte lika bra på att låta bli att börja igen. 


O grejen är ju lite att för att bli duktig o sluta med något eller "lyckas" med något så måste man ju först ha börjar. Hur många säger inte: Fan vad duktig du är som slutat röka eller fan vad duktig du var som gick ner 40 kilo. 

Men, jag måste säga att jag känner mig vansinnigt duktig för jag har aldrig börjar röka eller snusa eller skaffa mig 40 kilos övervikt. Jag behöver inte sluta röka, gå ner i vikt, börja träna eller sluta supa för vet ni vad, jag tränar redan, röker aldrig, är normalviktig och har inte druckit alkohol på flera månader bara för att jag inte känt för det.  Så jag är fan ta mig bäst ändå. 


Har insett att det här med att sluta äta godis är inget för mig, för helt ärligt, so far denna månaden har jag tränat 30 timmar, jag dricker inte, jag röker inte, jag äter väldigt sällan skräpmat, när jag äter lagad mat så äter jag helt ok lagad mat så jag har (vad jag vet) ingen brist på någonting i min kropp utan mår fysiskt ganska förbannat bra (Om vi bortser från lite överansträngningar i musklerna) så varför ska jag då sluta med min enda last?

Hade jag slutat äta godis hade jag blivit rena rama hälsoguron     jag tror man måste ha något som är "dåligt" för kroppen o mitt dåliga är egentligen inte så dåligt om man jämför med alternativen, (även om min ena tand faller sönder med jämna mellanrum)


Tror jag fått dille på det här med diskutera hälsosamhet o jag skyller på Facebook. Vet inte om det bara är min bekantskapskrets eller om det är så generellt för alla men 5-10 inlägg/dag som mina fb-vänner skriver handlar om hur mycket de tränat eller vad de ätit. Bilder på mat, bilder på hur deras kroppar ser ut, bilder på vikten de har på stången, ap-uppdatering på hur långt de sprungit eller hur många sit-ups de gjort. O jag ska inte säga något, runkeepern var kopplad till min FB under ganska lång tid och jag uppdaterar allt som ofta kring att jag varit o tränat. Hey, fb för mig handlar om sprida onödig information om sånt som är viktigt men relativt opersonligt (läs offentligt) Det är typ som denna bloggen. Jag skriver bara svammel som jag vet att ingen direkt bryr sig om. Framförallt endast saker som jag inte bryr mig om en framtida arbetsgivare skulle läsa. Kanske inte riktigt framställer mig själv som någon smart person men sen tror jag inte heller min framtida arbetsgivare skulle läsa min blogg ändå. Fast det finns ju de som gör så man vet ju aldrig. Å andra sidan så lär jag bifoga skolarbeten och jobb jag gjort till mitt cv så jag tror de är mer talande för min intelligens än vad min blogg är. För även om jag försöker hålla det hemligt och sällan visar det så är jag egentligen förbannat smart.     


Men det känns som det här med FB-bekräftelse kan gå till överdrift också. En fd kollega till mig skrev för ett ganska bra tag sedan en statusuppdatering där hon svor åt alla att ge fan i att tagga sig på gymmet, går man dit och tränar hårt så syns det i verkligheten. O det är så sant. O jag kan själv känna samma sak ibland, även efter att jag själv taggat mig på just gymmet... lönt? Vad är det jag eftersträvar? 


Jag tränar för MIN skull, för att jag mår bra av det och det är det roligaste jag vet, jag tränar inte för att imponera på någon annan. Jag tränade som en dåre långt innan facebook fanns och jag kunde dela det med hela världen. Men jag antar att vi människor är så otroligt bekräftelsesökande att det inte räknas om inte någon annan vet om det och genom sociala medier kan vi få den bekräftelsen. Ju mer bekräftelse vi får desto mer söker vi. Jag kan ha helt fel men tror jag läst tillräckligt mycket psykologi för att våga uttala mig.... 


jaja, nu ska jag iaf dö i soffan med en enorm godispåse i famnen utan att ha tränat alls idag! Har bara tränat min hjärna och skrivit klart mer än 3/4 delar av min slutrapport och på sen svenska är jag så jävla nöjd med den!


Av isabel - 25 april 2013 22:42

I kind'a wonder if that would be true, if you smile like never before, would the world be a happier place? will time move faster? And why then? Why walk through the world quickly when you can enoy it slowly? 

har seriöst blivit skadad i tankecentralen av att skriva uppsats på engelska. satt i 1h långt utvärderingssamtal med min förra uppdragsgivare o gick igenom rapporten för deras avdelning, svengelska på hög nivå. Men allvar, vem stavar scanning med K? skanning? det ser så fel ut, mail, mejl... det ser också bara konstigt ut. Sen att jag skriver introduction med C och inte K, det är mer dumheter. Sitter mest o tittar på orden och funderar, det ser rätt ut men till vilket språk är det rätt? 

Hälften av mina drömmar har gått över på engelska igen, det har de inte gjort sen jag bodde i England. Då brukade jag prata engelska i drömmen medan mina kollegor (som var britter) pratade svenska. Mycket märkligt det där hur hjärnan fungerar. 


Har ett stort hopp om att uppsatsen ska kunna bli klar i tid men nu är jag livrädd för att jobbet inte ska bli klart i tid  Har suttit med den förbannade rapporten hela dagen o kommer ingenstans. Satt o stirrade på den hela förra fredagen, skrev en 9 sidor men det känns mest som svammel. Prestationsångest tror jag det kan kallas. Hitintills har mina uppdragsgivare varit väldigt nöjda med vad jag gjort, iaf vad de sagt, så jag borde bara slappna av, skriva en analytisk sammanfattning av de rapporterna jag gjort hitintills och lägga till lite av sakerna som inte är med i dem så vips är det färdigt. Men, jag vet inte... det är fasiken inte lätt just nu. den måste bli bra o jag låser mig nått fruktansvärt. Skoluppsatser är lättare, det blir ju bara ett dåligt betyg. nu kan det påverka min karriär, mina referenser, potentiellt mina möjligheter till jobb, iaf inom den närmsta tiden då jag hoppas på att få en riktig anställning av dem. Men ja, ska sitta hela dagen imorgon så jag kan skicka iväg första utkastet till ylva o få hennes o goldies åsikter, sen ska den ut till utvecklingsgruppen för feedback från dem innan den ska in till ledningen så där är 2 provkörare innan den verkligen ska vara klar, 


Hoppning på Ceman i parken idag, nice nice, gick lite fort i mellanåt men han är rolig. Bockade lite när vi värmde upp o lite när vi hoppade över en duva som var absolut livsfarlig men han har världens sötaste bocksprång så vem bryr sig :) Han är så söt men lille tossen, hoppas på att ha honom på hopplägret i sommar, hoppning 4 dagar i sträck kan nog få oss att hoppa flera hinder i rad i lagom hastighet :) 

Ridningen blev enda träningen idag, om vi inte räknar långpromenaden med Tina o Peps. 

Igår blev det bara spinning o Cx, skulle ha kört Body Pump efter men kände under Cx:en att musklerna inte riktigt ville vara med. Pressade duktigt på spinningen, fick upp pulsen på 90% o låg kvar där nästan 1 minut på sista backen, sen är det sjukt skönt att se den sjunka ner till 55% igen på mindre än 4minuter. Finns inget bättre än att svart på vitt se siffror på att kondisen blir bättre! Men, lite vila behövdes ändå, måste lägga om träningen de närmsta veckorna och fokusera mer på löpningen igen. Har haft en ganska stor dipp i motivationen till löpningen på senaste, sprungit max 2 dagar/v hela april men kört dessto fler pass på gymmet. Men, nu är Gtb-varvet inte långt borta o mamma ska åka med upp så det ska verkligen bli av. Hittar vi ingenstans att sova o jag ligger för tajt på med uppsatsen så blir det att köra fram o tillbaka samma dag, annars sover vi över lördag-söndag :) ska bli kul, lite mystid med mamsen är aldrig fel  

men, för att ge mig själv någerlunda chans så måste jag se till att löpträna på allvar nu, hitta tillbaka till formen o komma på att löpningen är ganska rolig, iaf tillräckligt för att stå ut i 2h o 6 minuter! det är allt som ska behövas!!!

hepp hepp here we go



Av isabel - 23 april 2013 19:29

kan officiellt säga att jag absolut avskyr att skriva om svensk bostadspolitik på engelska. Inte nog med att det är sjukt tråkigt utan de måste dessutom byta namn på allting o vem de tillhör o fan o hans moster ungefär vart 5e år o det är ju SKIT kul att sitta o försöka hitta korrekta översättningar på fucking departement och utskott och kommiteer som inte längre existerar.


Hade varit färdig med hela bakgrunden om det inte vore för alla förbannade namn o blir det något bättre för att de byter namn från Bostadsstyrelsen till Boverket? Svar NEJ, det gör ingen skillnad alls.
Politik när den är som bäst, 547 sidor långa utredningar om varför ett utskott skall byta namn. Blir knäpp. Jag är för fan inte statsvetare så hur kommer det sig då att jag skriver en uppsats om politik?????  


Svensk bostadspolitisk historia på engelska. Kan det bli tråkigare? Om min uppsats någongång blir klar, vilket jag faktiskt tror att den kan bli i tid så tycker jag synd om min opponent för att hen ska tvingas läsa igenom min uppsats. För den är så tråkig just nu. 



Började iaf dagen när jag slutade igår! På den näst bästa platsen som finns (stallet är ju nr 1) dvs gymmet.

Lite löpning och sen stentufft Body Pump pass  . Christina ifrågasatte varför jag inte kom på Griten i söndags, hon hade sett fram emot att få plåga mig på riktigt! Men, det blev liiite snävt med tid mtp att jag var hemma från stallet 17.14 och passet började 17.30, speciellt mtp att jag stank häst och var täckt från topp till tå med damm efter att ha storstädat sadel och foderkammare ihop med gänget så jag verkligen behövde duscha innan...

Men snyggt blev det! Fy fasiken vad vi var nöjda med oss själva när vi satt o smaskade på både Broccolipaj, ananaspaj och kladdkaka efteråt! 


Men jag var riktigt småsur för att jag inte hann träna... Grit är skitkul och asjobbigt... 


Men...Fick hoppat Boy i parken på fm iaf efter en skrittur med Jenny o Kristina. Det var roligt!!!! Den lille vite springare kan springa han! 


Sh'bam och Combat fick det bli igårkväll iaf, var helt slut i kroppen närjag kom hem, nu har den nya releesen varit igång några veckor så den börjar sitta och nu är det bara att köra på. Sträckningen i benet börjar sakta men säkert ge med sig också så det är nästan att jag kan börja lägga upp sparkarna på full höjd igen. Det gör ont efteråt men det kan ju kvitta! 


Har tränat ca 30h hitintills denna månaden. Inte riktigt så mycket som jag borde, men tiden ska ju finnas också. Borde ha haft många fler löppass, har sprungit milen 1gång denna månaden sen är det mest 6km rundor. Det är på tok för kort, Gtb-varvet är en månad bort, hur fasiken ska det gå till? Skärpa mig med maten gör jag inte heller. Gav upp det efter mindre än 1v. Eller, nja, jag ser faktiskt till att laga riktig mat så gott som varje dag, det gör jag, men kan lätt erkänna att om jag slutat träna nu så hade jag rullat fram om en månad. Den enda anledningen till att jag inte är tjock på riktigt är för att jag tränar så mycket som jag gör för hälsosam kosthållning existerar inte i min värld.


Det hade varit kul att faktiskt klara av att äta sunt i 1-2 månader för att se vilket resultat det hade gett. Hade jag tagit bort allt godis utan att ersätta det med något annat hade jag nog blivit ett vandrande skelett på 2 månader, det är verkligen så illa med vilka mängder godis jag sätter i mig. Hade jag däremot ersatt godiset med nyttiga saker så hade jag nog haft en kropp som jag inte skämdes över det minsta till Beach 2013. Synd bara att självdiciplin är lika sällsynt i min värld som grönsaker är...   


Det är inte mycket fett som ska bort för att det ska synas lite rutor på magen kan jag ärligt säga, gå i bara bikiniöverdel till sommaren innebär inga större känslor av daller. Däremot är det en del rumpa o lår som behövt stramats åt för att gå i bikiniunderdel utan att skämmas...


Men ja, jag har en beroendepersonlighet och det är en himla tur att mitt beroende av träning är nästan lika stort som mitt beroende av godis  Så därför blev det till att boka in Spinning 30min + Cx 30min + Body Pump 55min till morgon kväll eftersom jag precis tryckt i mig en hel (extra stor) påse M&M's   O vem vet, om jag sover lika många (dvs få) timmar i natt som jag gjorde natten till idag så hinner jag ut o springa på morgonen innan Felix ska till veterinären också! Vi får väl se! 

Av isabel - 17 april 2013 21:01

har tyckt extra mycket om kanal 6 de senaste dagarna, även om Star Wars filmerna finns tillgängliga hemma alltid så är det något speciellt när de går på TV. 

Var gång jag ser alla, eller iaf en av de nya efter att sett en av de gamla så blir jag lite besviken. Det är inte samma sak. Star Wars ska vara det här gamla, dåliga special effekter, härliga kostymer där man ser att de är kostymer, riktiga stunt o inte datoriserade. De nya är helt ok men de gamla är absolut bäst. 


Har nog lite träningsvärk att vänta imorgon. Körde löpning + body pump igår morse med lite extra vikt på body pumpen, så det kändes i benen imorse. 


Idag fanns det inget annat val än att gå ut o springa i det underbara vädret. Tog med Zam med mig så han får börja träna upp muskler o kondisen igen, hade en tun långärmad på när jag började men fick stanna efter en bit o ta av den för solen var så underbart skön o varm! Höll extremt lågt tempo så Zam inte skulle få jobba för hårt första löpturen och lät honom stanna o pausa vid två tillfällen så passade jag på att köra lite burpies o upphopp. Blev lite över 6km o tog typ 40 minuter så vi höll ett snitttempo på 6.20min/km, pausade inte klockan för stoppen eftersom tiden ändå inte spelar nån roll nu när Zam är med, då är det bara lätt jogging o försöka få honom att bygga upp kondisen. Han blev trött, efter 5km så drog han ner på tempot ytterligare men så var det varmt också. Får se till att ta med en vattenflaska när det är så här fint väder o han är med! Så underbart härligt att äntligen behöva tänka på att ta med vatten ut för att kunna springa!


Men, eftersom det bara var lugn joggin så fick det bli en tur till gymmet också, 30 minuter spinning följt av 30min Cx Work. 30 min spinning är absolut lagom, tycker egentligen inte om det, får ont i knäna, kör man uppförsbackar stående med högt motstånd går det bra men rakstäckor eller om man kör nedförbackar tar livet av benen, knäna pallar det inte alls, så 30 min är perfekt, det passet är nästan bara högintensivt uppförsbackar o så vet man hela tiden att det snart är slut så det är bara att pressa järnet från början till slut. 


Men nu känns det i benen, framförallt det förbannade högerbenet. Det gör inte ont när jag tränar men när jag sen sitter still så går det illningar längst utsidan från rumpan hela vägen ner i foten. Får inte helt ihop det med hur det kändes när jag sträckte det, men ja, får ta o vila ut den, sen!!! 


4maj blir det Toughest, betalde in igår så nu finns det ingen återvändo! 8km hinderbana. Har ingen aning om hur det ska gå till, har aldrig sprungit en hinderbana, inte ens i lumpen för då var vi hundförare ute o tränade hundarna när resten fick träna hinderbara, så jag vet verkligen inte vad jag ska förvänta mig eller ens hur jag ska träna. Mer än att bara träna allt jag orkar nu i 1 ½v. Ska leta upp en lekplats med Monkey bars o träna lite på sånna. Kräla genom rör behöver jag också lära mig, men kräla kan jag öva vart som helst, hoppa stockar med bibehållen hastighet, klättra över bunkrar o rampar känns svårare att hitta. Vet inte ens vad bunkerhindret går ut på, om det är så man klättrar eller kan springa... informationen kring hinderna, eller, ja, kring hela arrangemanget är väldigt bristfällig, det står inte ens vilken tid starten är på hemsidan utan det fick jag maila o fråga. 


Sen får jag se hur det blir med Göteborgsvarvet. Har tappat lusten lite. Min hejarklack övergav mig för att åka till Turkiet o åka tåg 3h bara för att springa i 2h, gå i mål ensam o sen åka tåg 3h hem igen känns lite drygt, det blir helt plötsligt mycket pengar också, innan kunde jag låtsas att tågkostnaden inte gick till loppet utan för att träffa Jazze, men nu kostar resan mer än själva loppet o tar mer än dubbla tiden. Vill springa även om jag inte känner att jag tränat tillräckligt men ja, det känns inte så lockande just nu, inte dagarna innan uppsatsen ska in heller. Men ja, bestämmer mig typ dagen innan tror jag. 

Först Toughest! 


Av isabel - 16 april 2013 08:41

first of all, Boston, horrible, really really horrible... my thoughts to every one there, family and friends of the victims <3 


men, trots en hemsk natt, som jag följde ganska länge pga sömnbrist så fick jag en kick as start på dagen. 

Gav upp försöken att sova när klockan började närma sig 5. Hade drömt några halvtomhalvt obehagliga drömmar om hästarna o stallet, det enda jag minns just nu är att Etna var med o dansade rundor, men den var skum vet jag... 


45minutes ordentlig promenad med Zamson, kom ut genom dörren o doften som slog mig var VÅR, ingenting annat. Riktig härlig vårdoft. Lagom svalt för att ha en lite tjockare vårjacka men ingen mössa, fuktigt och lite små dimma efter nattens regn men vindstilla och ljummet i luften. *kärlek o lycka*

gick ner till dammarna o hade Zams lös hela rundan, han kom på varenda en inkallning!   o vi gick hela promenaden utan att möta en enda hund, så skönt, så lugn o så tyst. 

Lite obehagligt var det dock för på grusvägen påväg hemåt låg där en mängd döda paddor, säkert 30st utspridda på en sträcka inte ens 1km lång. De låg alla i nästan samma ställning, ingen såg direkt överkörd ut heller. Fullt av dem. Riktigt obehagligt... som tur var tyckte inte Zam om dem heller så han gick omvägar runt varenda en. 


Drog till gymmet efter morgonrundan, 6km löpning på bandet. Kändes lite dum att springa inomhus i detta underbara väder men skulle på pass efter så det fungerade bättre. 1km i 10km/h, km 2-4 i 11km/h 5:e km i 12km/h o sista ökade jag upp till 13km/h. Snitttid 5.20min/km Med 0.5% lutning. Grymt nöjd

O så Body Pump direkt efter, Lassa på lite extra vikt i benlåten, satan vad det sved, har träningsvärk sen Griten i söndags o är egentligen inte ok i högerbenet ,det gör inte ont undertiden när jag tränar men har nog inte full muskelstyrka änn. Men skönt var det, träningsvärk väntar imorgon   


O jag jobbade igårkväll, lektioner hela kvällen, o jag var så nöjd när jag åkte hem. Elever o hästar uppförde sig så jädrans bra, de var så grymt duktiga hela bunten så jag kände mig helt varm inombords. Det är inte varje dag man ser Bess trava på med höga benlyft eller Marcus o Ceman vara helt mjuka i kroppen o verkligen gå med sin ryttare i varje sväng. Det är dagar som den jag nästan överväger att gå en ridlärarutbildning, men sen kommer jag på vad lönen ligger på, vilka arbetstider det alltid är och hur kallt det är hela vintern så glömmer jag den tanken igen   Men, ja, duktiga var de! 

O handledning hann jag med igår också, det gick faktiskt över förväntan, min handledare tror att jag kommer bli klar med min uppsats i tid o det är nästan så jag själv vågar tro det också. OM jag bara skärper mig som tusan nu o verkligen fokuserar när jag ska fokusera (typ nu då...) 

så därför ska jag läsa nu   

Av isabel - 14 april 2013 15:21

blir knasig på mina tänder, mina sk 6-årständer växte aldrig upp som de skulle, det kom typ 4hörn men ingen mitt så de har gång på gång på gång blivit fyllda med diverse fyllning, lite plast o lite sånt, sen lagom innan jag blev 18 o skulle börja betala för att fylla upp dem (vilket behövde göras 1-2gr/år när jag hade riktig otur, varannat år om det var ett bra år, så fick jag riktiga porslinskronor, de slipade helt enkelt ner mina egna tänder o limmade fast en låtsas. En sån som skulle vara för evigt, som skulle bli precis som en riktig tand... yeah, not... en riktig tand har inte glapp mellan tanden o tandköttet så mikrosmutspartiklar fastnar o skapar infektioner o splittas mest troligt inte av att tugga på en mjuk kaka... det gör porslinständer. Tror förvisso det är samma nu igen, den sprack totalt för ett år sedan, då försvann hela insidan, av att bita i en mjuk bit chokladkaka som syrran bakade, nu var dte förvisso en bit kola som slet av hela utsidan... så jag känner mig som ett levande bevis på att godis o kakor INTE är bra för ens tänder. 

Men det är lite orättvist. Min syster nog aldrig haft ett enda hål i hela sitt liv o egentligen har jag super bra tänder, varenda gång jag är hos tandläkaren på det årliga rutinbesöket får jag höra att jag har bra tänder, inga karies, inga påbörjan på hål, men likförbannat lagar jag mina tänder 1gr/år, för att de spricker, hur irriterande är inte det? Kan ju säga att jag är så otroligt tacksam för Frisktandvårdsavtalen så det finns inte, hade ju varit 100% utfattig om det inte funnits. Men ja, nog gnäll... 


Fick lämna tillbaka Peps idag    Det känns lite tomt, har vant mig vid att ha en gigantisk klump att snubbla över tittsomtätt i lägenheten   


 Men, nu kändes det iaf lönt att städa så spenderade lite över 1h nu när jag kom hem från stallet med att både dammtorka, dammsuga och svabba golven! Så nu är här så rent så jag knappt vill gå ut med Zam igen för att slippa få in mer smuts. Det är något speciellt med att ha en helt nystädad lägenhet, blir en helt annan känsla, hade någon kommit över nu bara så där hade jag inte skämt det minsta över hur här ser ut, hade någon kommit för 2h sedan hade jag knappt velat släppa in dem   så illa var det 


Blev en uteritt med Felix idag igen ihop med Tina o Boy, han känns riktigt fräsch i benen o uppför sig ganska bra, han var mycket lugnare igår när vi gick själv, han o Boy triggar varandra liiite så det blev några steg i galopp när vi skulle trava men han kom snällt ner i trav igen även om han verkligen inte förstår det här med att han bara får lov att trava en liten stund varje dag. Det tycker han är ett fruktansvärt påhitt. Håller tummarna stenhårt för att Helena ger klartecken för att fortsätta rida igång honom efter nästa återbesök! 


Ugg, nä, skriva rapport var det. Måste verkligen börja producera text där nu, ligger 1v efter pga skolan o jobb i stallet. Inte bra.... Deadline 6maj, helst torsdagen veckan innan. Hjälp.... Fokus! 

Av isabel - 10 april 2013 20:30

grymt sugen på godis hela dagen o nu hela kvällen har jag stått ut med Glassbilens obehagliga och smått hånande trudelutt... det här med att skärpa kosten o inte äta godis utan äta ordentlig lagad mat går ju so-so. Eller, nä, egentligen är jag grymt duktig, har ätit "riktig" middag varenda dag hela månaden, den enda dagen den inte var varm var när vi såg Monty, då var det kall pastasallad, men det räknas ändå! Däremot är jag urdålig på det här med att plocka bort sockret från mitt liv, glass ersätter numera godis, det är bättre, inte lika mycket kemikalier men det är fortfarande illa, har dessutom insett att jag gått upp i vikt så det är skärpning som gäller innan det går över styr. Hunden ska ner 2kg o jag 5 kg. And save me the lectures, nä, jag är inte tjock, I know men det handlar om att trivas också, att de där extra kilona oftast kallas "trivselkilo" kan ju ha dubbla meningar, De stör mig o ska bort. Punkt. 


Var ute o sprang på lunchen, det gick bajs, första 4km på bra tid, +-21 minuter men sen tog det stopp, mjölksyra i båda benen o känslan av att springa med 10kg bly i var sko infann sig, gick o småjoggade hem så det blev inte helt åthelvete med tiden, 8km på 47.48 så genomsnitt blev det 5.52min/km men de första gick på ca 5.20 o de sista på 6-7min/km så det kändes mest kasst. Igår blev det bara 6.5km men då höll jag iaf jämt tempo hela vägen


Sträckningen har inte läkt men den känns inte direkt när jag springer, skulle ha kört Body Pump ikväll men det vet jag att benet inte klarar för benböj med vikt eller marklyft kan jag glömma några dagar till känns det som. Otroligt irriterande.

Känner hur tiden börjar rinna ut, 1månad och 8 dagar till Gtb-varvet, 1månad o 11dagar till inlämning av uppsatsen, 1månad till inlämning (utlämning) av den slutliga jobbrapporten och inget av dem känns som det kommer att gå. 


Överväger på allvar att redan nu bestämma mig för att skjuta på uppsatsen o sikta på opponeringen i Augusti för att ha en chans att verkligen prestera på topp med jobbrapporten. Jag kommer hata mig själv för det, kommer vara så inåtanorden förbannad hela sommaren för att jag inte gjorde klart den men uppsatsen har en andra chans, det har inte jobbet och jag vet inte hur jag ska klara av båda. Dessutom är ju tanken att jag ska söka fasta jobb nu också o hur jag ska hinna det vetekatten, o framförallt känns det så otroligt osäkert att söka jobb inför sommaren när jag ev måste spendera sommaren med att skriva klart uppsatsen. Vill inte fastna i att jag blir bekväm med ett jobb och sen 5år senare inse att jag behöver min examen jag aldrig tog ut för jag inte orkade skriva klart uppsatsskiten.


Om min hjärna bara varit kapabel till att fokusera 12-16h/dag så hade det gått men just nu är det något seriöst fel på den. mellan ca 10.30-14 fungerar den inte alls, sätter jag mig för att koncentrera mig på en text, det kan vara vilken som helst, bok eller på datorn så somnar jag, oavsett position jag sitter i så blir texten 2rader in dubbel eller trippel och sen är jag någon helt annanstans i tankarna, jag försöker med att stå, sitta obekvämt, ha hög musik, låg musik, dricka, äta, spelar ingen roll, jag kan inte fokusera ögonen o ta in vad som står. Nu på em/kvällen kan jag fokusera bra, jag har koncentrationsproblem just nu för jag inte kan bestämma mig för vilken metod jag egentligen ska använda mig av men jag kan läsa nästan hur mycket som helst utan att somna, men inte mitt på dagen. O det är ju super bra när jag ska jobba imorgon kväll o MÅSTE få läst och text producerad innan kl 14.00 Helt värdelöst, riktigt värdelöst. Önskar min hjärna kunde fungera när jag vill och inte när den själv känner för det. Eller så återstår att göra som jag gjort förut, vända på dygnet o sitta uppe till 3-4 på natten för att plugga o sova mitt på dagen. Har bara ingen lust med det nu när jag äntligen börjar somna på kvällarna igen. 

Men ja, det jävliga problemet med att vara student o jobba hemifrån, man kan göra allt precis när man vill vilket i mitt fall resulterar i att jag gör ingenting.


nä, om man skulle läsa ett kapitel till i text analys o försöka förstå hur den absolut mest kända och troligtvis använda metoden kan vara så sjukt svårt att förstå sig på o hitta rätt i.... det där med "dokument analys" räcker ju inte som namn, det finns ju en miljon olika varianter *suck* 

Av isabel - 7 april 2013 18:49

 

 

Haha, det är inte varje dag man vinner en hopptävling med 8 fel i grunden! Men, är man bara två som startar i klassen så är det ju en 50/50 chans, så vida inte båda vägrar ut sig, då borde odsen bli lite annorlunda. Var inte nöjd med ritten, första bommen som åkte ner i 90-klassen var enormt slav från min sida, inga ben o fast i innertygeln, stoppet var också bara slarv, dålig sammanhållning i svängen med taskig drivning. Men det är egentligen inte de som stör mig mest, det är de sprången som gick över hinderna, ojämna och för nära. Fick inte någon jämn galopp alls och hittade inte benen o drivningen. Syns så tydligt när jag tittar på videon, långsidan med 4+5 var helt krogig, jisses vad snett han går o det är ju hans bra sida där jag borde hålla honom rak utan större problem.


Hoppade 70 bara för framhoppningens skull, kände att jag skulle få ut mycket mer av 90-klassen om jag tog dubbla klasser o där var jag helt tagen på sängen över hur otroligt lugn han var, fick ju inte fram honom alls, vilket syns på sprången och på den irriterande lilla nedpetningen på nr 4. Riva ett 70-hinder känns ju lite so-so när vi hoppade 1.10 på träningen. Men, svängen in var kass o mina ben låg nog kvar hemma o sov… Jag är nöjd med ritterna, de var ok, men det irriterar mig att vi petade ner en bom i 70 och att vi inte hittade rytmen i 90. Syns så tydligt på min sits också att jag inte fick fram honom, jag går inte fram med handen när han hoppar utan ner mot manken för att ta stöd för han är flack o drar mig fram o ner, för lite ben helt enkelt.


O nu lägger jag upp videona även om de egentligen inte är något jag känner att jag vill visa upp, men, man lär av sina misstag o vafan, spelar roll. Det börjar dessutom kännas som att iaf 50% av de som kollar på min blogg är folk som vet hur jag rider ändå så lönt att försöka dölja det för övriga 50% 


 

Jag o BTB på 0. 90 m


Jag o BTB på 0.70m 
 
 

Önskar lite jag kunde skylla på sträckningen men den har läkt mycket bättre än förväntat och förutom att det ömmade att sitta i sadeln, alltså av själva kontakten så gjorde det nästan inte ont att rida. Det kändes lite när jag fick trycka till med höger benet men jag hade förväntat mig mycket värre. Smärtade lite när jag satt av men just nu känns det helt ok.

Igår natt trodde jag att jag skulle hugga av benet så ont det gjorde, helt patetiskt, låg vaken till 3 för det gjorde så J###a ont, lyckades få feber samma natt också för feberfrossan var lika illa som värken, men Ipren är väldigt effektiv o tillsammans med en kudde under benet o täcke för att vinkla upp kroppen i ett bekvämt läge så gick det att sova ändå! 


Monty Roberts jubileums show på Flyinge igår kväll med mamma o syrran var tyvärr lite av en besvikelse, eller, nä, jo, det är asgrymt att ha sett Monty Roberts live, det är det o det var värt pengarna men det var inte nått nytt, en häst som var oinriden, en ponny som var livrädd för allt, en som bockade av sina ryttare o en som inte gick att lasta. Alla utom ponnyn lyckades han perfekt med. Den oinridna fick ryttare på ryggen, bockaren bockade inte en enda gång, den som inte gick att lasta stod efter 10 minuter i släpet. Men ponnyn hade han problem med, jäklar vad den var skygg, det var riktigt kul att se hur han fick jobba med den! Det är ju oslagbart att se hur han kan kommunicera med hästarna, vilket förtroende han kan skapa på så kort tid, gubben kan verkligen tala med hästar, det går inte att säga något annat men som 3½h show kände jag att det var lite so-so.


Vad händer mer, helgen har varit väldigt händelserik när jag tänker efter ändå!

Idag har jag varit supereffektiv o förutom tävlat o mockat så har jag varit på långrunda med Lady o Lufsen, deras nya namn, o trimmat båda två. INNAN det fick för sig att börja snöa hejdlöst i typ 10 minuter… O efter att ha kämpat med Lufsen i 1h o 20 minuter var jag för evigt tacksam för min egen lilla Ladyman.


Trimma Lady betyder: upp på trimbordet, SITT brum, brum brum med trimmern, kroppen klar…  LIGG; brum brum  Huvudet klart, STÅ: brum brum, rumpa o ben klar. Borsta av, dammsuga, lyft ner! 40 minuter senare: Snygghund klar!


Trimma Lufsen: dra in honom i hallen, Brum Brum brum, brum, brum, brum, brum, brum, brum Halva kroppen klar… lyckas baxa runt honom, Brum Brum brum, brum, brum, brum, brum, brum, brum, andra halvan nästan klar… sen återstår ju ben, mage, huvud, o den älskade rumpan.


 Jisses,

Huvudet, ja, då ska man ju inte klippa ena örat så då skakar Lufs bara på huvudet,

Frambenen, då får jag inte klippa frambenen under knäet, då skäller Luft o går iväg,

Rumpan, då säger Lufs:  ja, hej: jag väger 45 kilo och sätter mig på din hand och trimmern….

Bakben: hm, det kittlas så jag sparkar!

Mage: hahahaha, fuck you, jag lägger mig på den!


Men, skam den som ger sig! Förutom lite tussar runt kulorna o precis vid sittknölarna lyckades jag få bort nästan allt. Tassarna blev jag inte nöjd med men det är lite svårt när han sparkar med baktassarna o knuffar bort mig med huvudet från framtassarna, han tycker inte om dem. Huvudet var inte så lätt heller, men det var mer för att jag egentligen inte vet hur det ska se ut + att det var lite svårt att hålla det still o klippa samtidigt. Det är ett STORT huvud.


Så jag förstår varför Tina använder hästtrimmer till honom, han är ju stor som en shettis, men nu är han iaf inte så varm, o jag fick en puss över hela ansiktet som tack så han var iaf inte jätte arg på mig sen när vi väl var färdiga

 före trimmning, Två galna pälsbomber


    efter, två galna nakenpojkar :) 

  som sagt, inte den snyggaste trimmingen MEN han är av med 2kg päls o flåsar inte mer så funktion framför snygghet! 

Ovido - Quiz & Flashcards