Alla inlägg under september 2012

Av isabel - 28 september 2012 21:19

Ångrar just nu mitt val av valfri kurs. "jag tar nått enkelt så jag får det gjort utan ansträngning"... jovisst... därför valde jag en psykologi kurs inom HR med inriktning på rekryteringsprocesser på grundnivå. O, ja, jag kan egentligen göra den utan super mycket ansträngning. Det är en duktig skillnad i att läsa de böckerna jämfört med hastigheten jag håller när jag läser litteraturen till min masterkurs. På under 3h på biblan i tisdags hann jag igenom nästan 150 sidor med anteckningar och kissepauser.  Och "jag blir tokig utbrottspauser". Det är inte bara det faktum att jag irritera mig på att författarna helt ärligt dumförklarar sina läsare genom att ta upp de mest basala kommentarer och försöka göra dessa komplicerade, det är heller inte det faktum att jag nu är inne på den 3e (av 4a) böcker som försöker övertyga mig om att "personlighetstester" fyller en viktig funktion i rekryteringsprocessen och kan användas för att VALIDERA processen :O WHAT???? Där finns ingen validering eller för den saken skull realibitet i ett självskattningstest där testpersonen får svara på frågor som: Jag ser mig själv som; en aktiv person eller; en lugn person. Kom inte o försök får mig att gå med på att dessa frågor kan vara av någon vikt när det kommer till att bedömma om en person är rätt för en postition. Jam strukturerade intervjuer tror jag är mer sakliga och mer "rättvisa" än en ostrukturerad intervju, är det ett jobb som kräver specifika kunskaper så självklart är ett kunskapstest/arbetstest av nytta. Ska du anställa en matematiker så kan ett IQ-test vara intressant men allvar, ska du rekrytera en säljare så ser jag ingen nytta av att h*n har ett specifikt IQ utan då är det viktigare att personen kan sälja in sig själv till mig som rekryterare. Att några av författarna på allvar jämställer referenser med dessa "personlighets typs beskrivande tester" gör mig tokig. Ja, en referens kan vara fullständigt opålitlig, jag kan ju skriva upp nr till mina 4 bästa vänner och säga att de är mina senaste 4 chefer, men tack vare den underbara uppfinningen GOOGLE så är den bluffen lätt att slå hål på. 

Blir bara tokig. Ska bara skriva 2sidor om varför en organiserad och strukturerad rekryteringsprocess är bättre än att rekryteraren bara anställer utifrån sin "intuition" och det är inte så svårt, den ska till och med skrivas på SVENSKA, bara det förenklar processen med 50%...  men litteraturen gör det svårt, den är så dålig. O jag lär mig ingenting och jag ångrar bittert mitt val att gå den enkla vägen. Tänk om där funnits en riktigt intressant kurs i sociologi som jag kunde läst istället... ska nog kolla upp möjligheterna för en sen anmälan. Om där finns nått intressant, vet att det inte fanns det när jag kollade sist.... 

O deadlinen är samtidigt, på onsdag ska rekryteringstentan in o en timme senare ska casestudyn presenteras. Case studien i sig är inte svår. Om jag bara hittar informationen så är den enkel men mtp att den kommer vara min första riktiga eftersökning kring vad som mest troligt blir mitt ämne för masteruppsatsen så vet jag att jag kommer sitta åtskilliga timmar åt att söka information och läsa, läsa, läsa om ämnet. Vilket allt som oftast resulterar i att jag kl 3på natten innan inlämningen inser att jag inte skrivit en enda rad utan bara läst o letat... därav måste rekryteringsuppgiften bli klar INNAN jag börjar leta Case Study. 

Så nu blir det att återgå. Biblan imorgon för självklart är det de två böckerna jag inte har läst som inte kommit tillbaka än utan det är ref-exet som gäller på de två. 


well well, back to work. 

Av isabel - 22 september 2012 11:16

två dyngsura vovvar kom innanför dörren efter vår långa morgonpromenad. Var nere vid dammarna o lät Zam springa lös o sen in i hundgården så Peps också fick springa av sig. De är så störiga de två, de lekte lite o sen gick de mest o snusa men när jag sen kallade på dem för att vi skulle gå hem så tittar de på mig, sen på varandra o på given signal så drar de båda på andra hållet o startar upp världens lek med jakt o brottning. Efter en liten stund lugnar de sig igen så jag kallar på dem o självklart, samma sak IGEN... kan inte annat än att skratta åt dem för de är sötast i världen. 


De är varandras motsatser så jag har suttit o funderat på hur jag hade velat kombinera dem för att få "den perfekta hunden". Zam har en överlägsen fördel när det kommer till pälsvård, han tar mindre än 1/4 del av tiden att få ren o torr jämfört med Peps (som drar in så jädrans mkt smuts). Det är skönt att ha en hund som orkar hänga med på allt (Zams fördel) men det är helt underbart att ha en hund som är lugn när man är inomhus (plus för Peps) Peps är en skönare kudde än Zam men det är så mkt skönare om det är Zam som trampar en i magen än Peps. 

Peps storlek är väldigt skönt när man går ute ensam sent men en nackdel om man behöver lyfta honom. Peps är lite för reserverad för min smak men Zam är alldeles för social... 

Så kontentan är att jag hade velat kombinerat delar av de båda. Flyttat över hälften av Zams energi till Peps, hälften av Peps "reserverade inställning" till Zam o sen hade de båda fått ha Zams päls så lägengeten hade hållt sig lite renare. Undra om det skulle gå att fixa... :s 


Nu blir det till att läsa lite, orkade inte dra till biblan igår så jag satt o läste sociologin istället, eller, ja, först somnade jag, sen åkte jag iväg med hundarna, sen läste jag lite o somnade igen, o så höll det på större delen av dagen o kvällen så egentligen kom jag ingenstans :p men det ska bli bättre med det idag. SKa bara ivägt till apoteket o köpa Fluor, o fixa fika till när syrran o ungarna kommer o sen träffa dem o SEN ska jag få massa gjort...   

Av isabel - 20 september 2012 23:31

Sitter här i soffan med en snarkande Peps vid min sida o en lite mer högljudt snarkande och fisande. Zam liggande på golvet bredvid. Det tog en timme innan de la sig för att vila. Hoppas på att mamma kör bil till jobb imorgon för då kan jag låna den o åka ut med de två tokstollarna till Skrylle o gå en riktig långrunda så de är lite trötta sen.


Tänkte jag skulle göra Psykologiuppgiften över helgen, vilket innebär att läsa delar ur 4 böcker o skriva en dum hemtenta. det som kommer ta tid med den är att klara av att bita mig själv i tungan o inte idiotförklara deras teorier kring vad som är viktigt för att bedömma en rekrytering. Dessutom finns inte böckerna att låna hem på biblan så jag måste sätta mig där o låna ref-exen. Räknar med att kunna vara klar med hela på ca 4-6h, snabbare om min gamla dator levt så jag hade kunnat komma åt mina gamla hemtentor inom samma ämne för att få lite snabbare uppfräshning av ämnet.

Därefter blir det att påbörja läsningen av Social Policy böckerna. Har gett mig fan på att jag ska lära mig allt på denna kurs, iaf läsa allt vi ska läsa. Ska försöka förstå The Washington Consensus över helgen också, ägnade 3h av föreläsningen åt att diskutera delar av den men jag har fortfarande inte koll på den så det blir att använda älskade Google och Wikipedia för att få förståelse för det. Känns tryggt när föreläsaren (som dessutom är amerikan) menar att det krävdes 5 genomläsningar för att hon skulle få grepp om det. Men hela fredagen och större delen av lördagen ska gå till att plugga. Syrran o liten *2 kommer på besök på lördag, ska äntligen få träffa den lille pojken när han är vaken. Det ska bli lite mysigt :)


O sen på söndag är det Iformloppet, ska se till att klara det på 50 min, jag har gjort det en gång innan och ska kunna göra det igen. Start 14.00, gå imål 14.50 PUNKT!

o nu har jag dessutom nymålade naglar och nyfärgat hår så då ska det gå ännu lättare :)

men shit vad det lukar fis här inne nu... PEPS:...............................

Av isabel - 19 september 2012 22:24

sitter o tittar på Philadelphia. Tom Hanks var ung när den spelades in så det borde varit på 80-talet... fast det var visst 93. 1993... det är 19år sedan.... o då var det iprincip ok att sparka en grymt bra medarbetare pga att han var bög. O man tycker ju att utvecklingen borde gått framåt de senaste 13åren, o det har den, vissa länder snabbare än andra, i vissa områden och grupper fortare än andra...  Jag har ingen i min närhet som öppet är emot homosexuallitet. Eller, ja, vad vet jag, ingen som är öppen med det iaf. Vad människor tänker men inte säger kan jag inte svara för. Kanske för att jag då inte velat ha dem i min närhet. Människor får ha vilka åsikter de vill men vissa av dem vill jag nog bara inte veta att de har. O jag kan liksom inte förstå hur man kan tycka illa om en person baserat på vem man har sex med. Spela roll för någon annan? Det är inte precis som du ska följa med in i sovrummet? Blir bara knäpp på det. Det är lite som att avsky en person för att den har fräknar. Fast det finns ju de som gör det också.... människor är underligga.... trångsynta, maktgalna och egoistiska. Det de inte förstår måste man avsky, det som inte passar ens egen utveckling ska tryckas ner, de som hindrar en själv från att få det bättre ska fösas undan... 


Har blivit ännu mer pessimistisk till världens utveckling den senaste tiden. Skyller på föreläsningarna, de ger ingen positiv syn på utvecklingen i världen. Iaf inte ekonomiskt och sett till mänsklighetens överlevnad i ett gemensamt samhälle. Sparka på de som ligger ner, mer pengar åt de rika, utnyttjande av de som redan utnyttjas.... maktspel, korruption och konspirationer... Funderar på om det egentligen kommer finnas någon riktigt framtid för oss människor, den enda arten på denna jord som är korkade nog att skapa vapen som kan förinta oss själva och vår jord flera gånger om.  Föreläsaren menar på att det blir ett lyckligt slut på vår kurs. Att det finns en lösning, att vi gemensamt ska kunna jobba för att skapa en lösning. Att världen ska bli en bättre plats att leva på. Vem vet, det kanske den blir. 


En dag kanske vi inte har fattigdom, krig, lidande och miljöförstörningar. Vem vet. Kanske den rosa elefanten kommer flygande på sitt blåa moln på riktigt en gång. 

Av isabel - 18 september 2012 22:14

det får bli sällskap i sängen i kväll (natt) ligger duktigt efter med läsningen inför torsdagens föreläsning. Ska ha läst 7kapitel tror jag det är, o jag är på kapitel 2.... obs... det går så långsamt. Man kan ju tycka att efter närmre 16-17 år i skolan så borde man ha lärt sig läsa lite fortare men nä. Jag kan verkligen inte det här med Speedreading. Läser jag svenska böcker eller verkligen letar efter specifik information så kan jag Men inte när jag ska läsa in det för att lära mig det, kunna argumentera för hela boken, verkligen förstå författarens åsiker och argument och då gärna komma med motargument. Föreläsaren är ju skön ibland; Ja, boken är lite svår men när man läst den en 5-6 gånger så följer man honom lätt.   What? förlåt men jag kan inte få mig själv till att läsa en bok så många gånger... inte ens mina favoritböcker läser jag så många gånger. Men, hon har stenkoll så det är ett helsike att sitta på föreläsningarna o försöka föra argumentationer. Därav vill jag verkligen få läst allt ordentligt o då fungerar det inte med speedreading, då fastnar ingenting alls. Men jag ska jobba hela fm imorn, sen till stallet o sen måste jag ta hästarna innan föreläsningen på torsdag så det finns inte mkt tid över...

Så idag sa jag faktiskt upp mig från ett av mina 4 extrajobb. Var på dagis hela fm o ärligt, shit vad tråkigt. Det är extremt lättförtjänta pengar, Det mest ansträngande jag gjorde var att läsa en saga. Tänkte inte en enda gång på 4h. Jag tycker egentligen inte ens om barn så vad gör jag då på ett dagis? Helt fel o helt för mkt tid som verkligen behövs till allt annat. Jag SKA ha bra betyg på den här kursen o föreläsaren KRÄVER att vi kan vad vi snackar om. Det är inte bara kurslitteraturen som ska läsas. Det är miljoner av artiklar som jag behöver sätta mig in i, massa gamla nyheter och historiska utvecklingar i typ alla länder i hela världen. Jag som är urkass på att läsa tidningen (läser knappt metro) skämdes lite när hon menade på att det var självklart att vi läste tidningen varje dag o höll koll på allt som händer i världen. Jag har noll koll.

O sen satt jag o gick igenom första föreläsningen för Personal och Rekryteringskursen jag läser på halvfart o jag var så lycklig att det är distansföreläsning o att jag inte tvingades sitta o lyssna på någon som på allvar tror på att personlighetstester är VIKTIGA och MENINGSFULLA i rekryteringsprocesser........ kommer så få underkänt på den kursen om jag inte biter mig i tungan o håller tyst om mina egna åsikter :p Stackars lärarna som ska läsa mina hemtentor. Fast, å andra sidan så lät jag bli att bita mig i tungan förra sommarkursen då jag ägnade hela slutinlämningen åt att idiotförklara författaren av litteraturen o fick ändå VG på kursen :p Det där med Argumentationstecknik har vi iaf fått lära oss i Halmstad :)

Nä, sova så jag kan jobba imorn. Eller, ja, läsa tills ögonen går i kors o sen sova en stund innan livet börjar igen.


o så ska jag låta bli att leka med min nya HTC one X hela natten... fick den igår o den är en så mkt roligare leksak än min tråkiga Nokia ! hihihihi

Av isabel - 16 september 2012 20:10

kortslutning... det luktar bränt om mitt huvud.

Har de senaste 30 minuterna läst 3sidor, om och om igen utan att minnas ett enda ord av vad där stod. Trots att hjärnan konstant får ny energi av resterna av den stora godisskålen från igår. Social Policy.... blahablaha... Nä, grejen är den att ämnet är grymt intressant men lite för intressant, helt plötsligt från ingenstans kläcktes idén till min master uppsats! ÄNTLIGEN!!!! Jag vet vad jag vill skriva om och kanske hur jag ska vinkla det för att det ska passa in i alla kriterier! Det ska vara:

1: Intressant nog för att hålla mitt intresse i nästan 1år till

2: Godkännas av läraren

3: Vara ren sociologi

4: Gå inom ämnet Welfare Policys and Managment

5: Gärna innehålla någonting kring Risk withing the welfare system

6: Vara möjlig att hitta information om

7: Skapa möjligheter för arbetsrelaterade kontakter


So far so good.

Sen har jag inte ens susning om hur jag nu tänker o vill gå vidare med detta men jag tror att Antionette är ok med mitt ämnesval och hon är seriöst den smartaste kvinnan jag vet just nu och om någon kan få saker att kännas lätta och okomplicerade så är det hon. Hon är nog en av de mest krävande lärarna jag haft samtidigt som hon är så sjukt slapp, 20% av våra betyg kommer baserar på vår "case study" som vi ska presentera på en lektion och när vi försöker få koll på vad det egentligen är vi ska göra så säger hon "don't worry to much about it, you're smart people"  Så jävla skön är hon!


men ja, det hjälper inte det faktum att jag måste få min trötta hjärna att sammarbete ungefär 35sidor till. Ska jobba innan föreläsningen imorn så jag måste få läst det innan jag däckar totalt. Men det där med konentration är ju inte min starka sida. Inte nu när jag har nått roligare att tänka på. Haha, vem kunde trott att jag på allvar skulle yttra de orden; Masteruppsatsen är något roligare att tänka på!


It's fucking great, jag känner igen mig själv igen.

Schemat är totalt fullspäckat, paniken kommer var o varannan timme för att jag inte kommer hinna med allt o ändå så klämmer man in lite till. O vet ni vad det bästa är? Att DET GÅR!!! Allt löser sig. Kör på, stanna aldrig upp för att tänka en andra gång. Livet är till för att göras, inte softa bort. 
 
(Sen hamnar vissa saker ikläm... som det faktum att min systerson snart är 3v gammal o jag aldrig ens hållt honom.... det suger....  Men ja, han ska leva i en massa år till så det löser sig det också :) Ska hitta tiden nästa vecka :) )

så:

JUST DO IT!

Jag ångrar inte saker jag gör, bara det jag aldrig vågade.

Av isabel - 15 september 2012 21:26

nu, efter 1½års testande av olika grejer så har jag äntligen kommit på hur jag ska göra för att min hund ska vara lugn i 12h i sträck :D Det är bara att åka hem till någon han aldrig varit hos förr, som har en hund (helst en väldigt lekfull sådan) som han aldrig träffar förr och en stor trädgård. Sen tillbringar vi kvällen/natten/fm där och därefter sover han i 12h! (minst) Gärna ska det inledas med att dagen innan ha tillbringat 14h i stallet där han fått spring lös iaf 8 av dessa! Så kontentan är att om jag ska ha min hund som en lugn hund måste jag skaffa en jädrans massa nya bekanta! O så kan jag ev säga upp min egen lägenhet också för jag lär ju sällan behöva vara här :p

hmm, fast jag tror jag fortsätter med Hannes träningsmetoder parallellt med detta (bara för att liksom)

så här har han legat hela dagen

Hannes kom över idag, ringde innan o menade på att jag skulle se till att Zam låg lugnt på filten innan jag öppnade dörren. Han var beredd på att stå i trapphuset LÄNGE och blev duktigt förvånad när jag öppnade efter bara någon minut med hunden fortfarande liggande still! Och ännu mer förvånad blev han när Zam omedelbart efter att ha hälsat gick o la sig i soffan o inte rörde sig på ytterligare 1h. Men ja, strax över 12h ihop med en 1årig extremt lekfull tik gjorde susen! Mia blev lite förvånad när hennes hund tröttnade på att leka innan min, det hade tydligen aldrig hänt! Jag bara flina, den dagen jag hittar en hund som fullt ut mäts med min energi/aktivitetsmässigt så lovar jag att sluta klaga på min egen hund och börja tycka väldigt synd om den matte/hussen.

Zam med sin nya flickvän o (nästan) like


Men den lille knasten lyckades stuka/sträcka benet också nån gång under kvällen/natten/morgonen. Mest troligt under någon av hans färder upp o ner för trappan. Men ja, det går över.

nu är han iaf nytrimmad på riktigt. Drog över honom med trimmern idag när han låg o sov på trimmbordet så nu är han jämn. Benen ser väl lite si sådär ut men en bakvändtuppkam på baksidan av ena frambenet där jag råkade gå för nära med trimmern men det duger, han ska inte ställas ut så vem bryr sig?


snyggaste hunden i stan :)

Jobba igen imorgon. Borde ha pluggat mer än jag gjort idag, men, åter: vem bryr sig? det var lördag så det var roligare att titta på film o äta godis.

tar tag i mitt liv på måndag. Så ska jag bruka allvar med både plugg och löpning igen, och ev byta ut godis mot lagad mat. det börjar behövas tror jag min mage tycker   


         Dagens middag :) (o morgondagens frukost kanske)  

Av isabel - 14 september 2012 16:01

fattar inte varför man spenderar miljoner pengar på dyra terapeuter när den bästa man kan ha har fyra ben o svans. 

Jävla skitdag har det varit idag. Allt bara strular o förstör min planering så tillslut blev jag förbannad o la mig på rygg i soffan för det kändes mycket mer produktivt att ligga o stirra i taket o då tyckte Zam att det skulle vara mycket bättre om han la sig på min mage o började slickade mig i huvudet. Så nu är till o med mina öron rena för han gav sig inte förrän jag låg o skrek av skratt (o smärta för han började tugga på min näsa o trampade på lite fel ställen) Det finn ingen människa i världen som kan få mig lika glad som min hund kan få mig, framför allt inte så snabbt. 


Jobbade 13h isträck igår.Var lagom trött när jag kom hem även om det var en väldigt lätt arbetsdag. Alla hästar utom 2 sover ute o så står de på bädd allihopa så jag fick plats med 9hästar på 1 tömning. DET är enkel mockning! Gick hemifrån kl 7 o kom hem 22.30 då var till o med Zam helt slut, så han har sovit nästan hela dagen idag medan jag har tvättat en miljon kilo tvätt och skrikit över teknikens idiotik. Skulle ha fått massor pluggat men inget vill fungera, internet la av, datorn segade, stavningsprogrammet på Word fungerar inte, så det har nästan inte blivit någonting alls gjort. O det lär inte bli mer gjort idag heller. Tänkte spendera kvällen borta o Zam ska på date med en 1årig Shitzu (stavas?) tik. SKa bli spännande att se hur det går. Tur där är trädgård för de lär ju riva huset annars... så tillabak till boken en liten stund till o sen in i duschen o iväg. 

Ovido - Quiz & Flashcards