Alla inlägg under februari 2012

Av isabel - 29 februari 2012 02:06

bästa avslutningen på dagen var att inte bara få sällskap på vägen hem från stallet  av underbaraste Jenny utan dessutom sällskap av samma underbara människa under några glas vin denna tisdag kväll.


Vaknade (som vanligt) kl 4 imorse, Why??? fattar inte denna nya rutin. vankade över till soffan o drog igång ett avsnitt Shelock Holmes men kröp tillbaka till sängen någon stund senare o fick en liten stund av halvslumrande till innan det var dags att väcka Zam o sen gå till föreläsning. Satt o somnade på föreläsningen istället. Läraren stod och pratade om någonting angående skatter men det var ungefär så långt jag hängde med. Ointressant för min uppsats så jag somnade en stund i stället    lite pinsamt...


Iväg till stallet efter att tryckt i mig lite lunch o så rida Charlie med Hack för första gången, det var lite intressant, han var inte helt förtjust i denna uppfinning med efter att vargtänderna åkt ut på fredag lär han behöva gå med det ett tag så han får ju bara acceptera det, även om han gick ungefär 6 månader tillbaka i sin utveckling genom att byta bett.


Lektioner hela kvällen. Hoppgruppen imponerade på mig riktigt ordentligt idag, de var bara 4 st och var riktigt duktiga  allihop. Sen gick det lite blandat för resten av grupperna, lite nya elever som jag försöker få koll på vad de är för några, några som jag känner sedan innan som var riktigt duktiga. Det är otroligt bra men samtidigt jobbigt att ordinarie ridlärare numera lagt ett schema över vad ridlektionerna skall innehålla, det är bra för eleverna men för mig som ridlärare är det lite frustrerande för det står bara i schemat vad lektionen skulle gå ut på, som idag, sits och inverkan, det kan ju vara precis vad som helst, några av lektionerna blev riktigt långtråkiga men några av dem flög på riktigt fort. Tycker inte om när jag inte får improvisera helt själv och glömt förbereda mig på vad jag ska göra. Var helt säker på att de skulle hoppa idag så jag hade 4st hopplektioner planerade i huvudet men så kom jag dit och insåg att det var sitsträning, då blev det lite tokigt.


O så var underbaraste Jenny kvar i stallet när jag slutade o höll mig sällskap hela vägen hem o så hela vägen in i soffan o skafferiet och vinboxen  

grymt trevlig kväll, verkligen en super avslutning på en annars ganska tråkig dag :) Pratade om allt mellan himmel och jord tror jag och insåg att vi nog är mer lika än vi trott. O vem vet, kanske ska gå på blinddate inom en närmre framtid tack vare henne nu  hihihi


nu, duscha o så sova, mtp att klockan är 02.22 kanske jag kan få sova längre än till kl 4.00 i natt

  

Av isabel - 27 februari 2012 23:03

min radioväckarklocka fick för sig att starta kl 4.00 i morse, pigg o glad (eller inte) släpade jag mig ur sängen i tron om att klockan var 7, kollade på klockan på mobilen, 4.00  whut? jaja, det är väl fel på mobilen tänker jag  släpar mig in i vardagsrummet där stackars Zam råblänger på mig för att jag råkade väcka honom, 4.00 visade alla tre klockorna där inne också... whut? Drog mig vidare in till badrummet och insåg halvsovande på toaletten att även den klockan visade 4.00, eller ja, 4.02 för det tog en stund att ta sig hela vägen dit. Under kissepauen insåg jag att det mest logiska var nog att väckarklockan hade fått fnatt, eller att jag igår kväll råkat ställa in fel tid, 4 och 7 är ändå ganska lika siffror  

trött som en zombie vankar jag tillbaka till sängen o så fort jag lägger huvudet på kudden så blev jag jätte pigg  Klockan fyra på morgonen... Var inte riktigt lika pigg när Kristina plockade upp mig kl 8.00 för att köra till stallet men fortfarande vaken iaf. 


Toppan hälsade med ett gnägg i morse, 100 gånger piggare än igår kväll, enorm skönt med den förbättringen :) O så blev det Carisma som skulle till veterinären för återbesök. Fortfarande halt på sitt förbannade bakben, fick efter lite om ock men bedövat glidleden, vår kära Carisma tycker det är roligare att sparka på veterinären än att få en spruta i benet, men det gick! O så ut o trava igen, whola, hältan borta. Röntgen visade ingenting så vi vet fortfarande inte varför hon har ont i den förbannade glidleden men ny behandling blev det, 3v av skritt och sen återbesök igen för att se hur hon svarat på behandlingen. Är väldigt glad att Malin har praktik i stallet nu i 2v och kommer hjälpa mig att motionera henne, för jag hinner inte ha henne på heltidskonvalicens. Det finns inte riktigt utrymmer för det just nu, hur mycket jag än tycker om hästen.


Lektioner hela kvällen. Hade en ny ponnygrupp som jag inte haft innan, kände några va barnen sedan tidigare men några helt nya ansikten. Men det gick bra föräldrarna satt tysta på läktaren och jag fick till o med beröm av dem efter lektionen för att jag var så engagerad och såg allt o "va med hela tiden".... saker jag tar föregivet kan jag ju känna men om det är något de speciefikt berömmer mig för så saknas det tydligen annar.


dressyrgrupperna hade kadrilj, det stod på deras schema att de skulle rida ridborgar kadriljen. Så grymt tråkigt att undervisa kadrilj med mina förvirrade elever bjöd på många skratt. Gillar måndagseleverna, de var nästa lika förvirrade som jag ganska ofta  är 



sömnen börjar kickan in nu efter kvällmackorna ch ostmackorna så SÄNGEN NU!!!

  

Av isabel - 26 februari 2012 21:55

började jobba kl 8 imorse, kom hem för en liten stund sedan. tillbringade ca 4h sittande i en box ihop med lilla Toppan som stod med dropp. Det var en spännande upplevelse, har aldrig haft stått med en häst med dropp innan och aldrig bytat droppåse eller plockat ut en kanyl heller men det gick riktigt bra. Ska dock inte skola om o bli veterinär för ok för att dra ut kanylen men jag vänder gärna bort blicken när det ska sätta in...  


Stackar lilla hästen plockade bort cystor på äggstockarna i torsdags o har stått med dropp två nätter/kvällar i rad för hon inte dricker, så svårt, man vill bara fråga henne: Varför??? Är det bara för att snittet ömmar eller är det något annat fel? Ok att inte äta när magen är svullen och ihop stämplad med typ 35 stift, men dricka måste man ju... dumma häst. Hon var iaf mycket piggare och stod o mumsade på hösilaget när jag lämnade henne så det känns skönt.


Kom så långt att jag tog mig ur badkaret, nu sitter jag grymt trött och hungrig i soffan fortfarande i handduk för jag orkar inte gå hela vägen till sovrummet o hämta pyjamasen. men magen kurrar nått grymt så jag måste gå o äta... Dagens räddning kom från Tina som åkte o köpte en falafel till mig när jag satt med hästen, hade nog dött lite grann annars  o så mia som tog ut zam för att få bajsa, min hund är väldigt tacksam för det.

Han är så slut just nu att han totaldött i soffan. 2 nätter hos mamma o pappa, 3 heldagar/kvällar i stallet, o så blir det 3 till.. stackar vovven är ju nästan mer slutkörd än jag. Idag höll han på att fånga en råtta men blev hindrar av en av tjejerna i stallet, det tyckte han var jätte elakt. Jag tycker gott han kunde fångat råttan, där är så himla mycket råttor just nu och det är ju en ärligare kamp om hunden tar dem än om man sätter ut råttfällor  


  god natt. Hoppas på att få sova ordentligt i natt för skjutsen till stallet kommer kl 8 o då vill jag vara människa igen...  

  

Av isabel - 25 februari 2012 22:14

jag var ganska nöjd med Roy idag när vi hade galoppbytes träning över bom men nu när jag sitter och tittar på GP-dressyren så känns det liiiite lamt.... Hästarna är så vackra, ryttarna är så vaninnigt duktiga. Stegen de hästarna har är ju fasiken inte av denna värld... tänk att få möjligheten att rida en sån häst, inte för att jag fått den att gå i närheten av så fint som deras ryttare får dem att gå men bara att få prova....

visst, när jag jobbade i England red jag en 10miljoners hingst, klassades som världens bästa skäckfärgade hopphäst o blir (blev) tävlad i världseliten men jag skrittade bara ut honom när han var skadad så det gälls inte riktigt... snyggaste och dyrate hästen jag någonsin suttit på, hade jag fått möjlighet att hoppa honom hade jag nog aldrig slutat le efter det men att ha kunskapen och talangen att rida som dressyrryttarna i GP-kuren gör, det finns liksom inte på kartan...


lyckades få Roy halt idag ovanpå allt... tränade anridning och galoppombyte på bom, vansinnigt hur fort man kan börja springa för att där ligger en bom 20cm ovanför marken, men han gick riktigt bra, lyssnade riktigt bra idag, men så glömde han lyfta på benen o snubblade rakt in i bommen, han spran vidare efter o gick bra en stund till men när jag började trava av honom så började han halta... dumma häst...

den lille bestämde sig för att hans semester skulle fortsätta och plockade av sig framskon i hagen, lyckades tampa upp ett sår på benet o är nu också halt på höger fram...

hästarna är halta på höger fram och deras matte på vänster... axeln var inte helt lycklig över att mocka 12 boxar, rida en häst och rykta o fodra ett antal fler... tror just nu min 75(?)åriga reumatistiska mormor är mer flexibel och rörlig än vad jag är just nu. Kanske borde vara tacksam att jag har nedsatt känsel i båda händerna/armarna, hade inte velat veta hur jag hade mått/känt annars....

ska gå o lägga mig nu, ostmackor och godis blev dagens middag, tror jag kommer ångra det i natt kl 3-4 när jag vaknar igen och är hungrig...   men vem vet, i natt kanske blir första natten på 2månader som jag sover hela natten... det hade varit helt jävla underbart *nä, jag är inte alls trött och grinig*

  

Av isabel - 24 februari 2012 09:20

jag älskar min hund, men fy tusan vad hans andedräkt är dålig på morgonen. Hej Matte, Puss Matte, God Morgon Matte!!! Överlycklig o luktar så vansinnigt dåligt. Då är jag ändå förkyld och tror väl egentligen inte att min egen andedräkt är så där mintfresch heller precis, men lite bättre än hans hoppas jag verkligen den är.


Sov nån timme mer i natt än igår natt, alltid ett framsteg, men orkade inte riktigt upp för att gå till föreläsningen. Även om de är ok intressanta så känner jag att det är bortslösad tid för mig att gå, ekonomikursen ska bara klaras av och bli godkänd och för det måste jag läsa en massa artiklar vilket jag inte kan göra på föreläsningen, så då är tiden bättre spenderad hemma. Plus att 3-4h sömn är lite för lite för att jag ska klara av att sitta till på en föreläsning i 2h. Blir så grymt rastlös när jag sover för lite så det är väldigt skönt att stalljobb står på schemat hela helgen.


Axeln mår bättre än väntat, ser inte jätte blå ut, iaf inte i skenet av datorn, kan röra den i alla vinklar även om några vinklar gör lite ont så är det bara "blåmärkeont" och inget värre så det lär gå över fort. Men ska iaf ha sadel på hästen de närmsta dagarna, just in case... tror inte en avramling till är att rekommendera just precis nu. I så fall får jag se till att landa på höger sida. Men då blir det jobbigt att sova, hatar att sova på rygg, föredrar tydligen att sova på vänster sida vilket jag insåg i natt efter att ha vaknat varenda gång jag rullar över på den sidan o drog axeln i madrassen :p Men men


ska kanske försöka väcka hela kroppen o ta mig ur sängen så denna dagen också kan inledas.


  

Av isabel - 23 februari 2012 19:56

 



denna vackra nacke försvann framför mig idag. Var lite korkad, tog ut honom barbacka och galopperade bakom Indy och Boy när han bara skrittat i 2v pga vintervila. Jag visste ju egentligen att om han någongång bockar så är det ju idag, solen sken, ingen snö och is på marken utan mjuk grusväg, eller ja, så mjuk var den inte. Kände hur han spände sig och visste vad som skulle komma men precis innan jag hann ropa till tjejerna att stanna sina hästar så kom bockning nr ett, barbacka redan i obalans så blev det att byta ord och ropade till Linda att nu åker jag av! O så bockade han igen. Aj,


 


landade på axeln o fick en mindre smäll i huvudet men hade både väst och hjälm så det tog inte så illa. Lite blå på axeln men fullt rörlig så det är bara mjukdelarna som fick en smäll.


borde ha vetat bättre men nån gång ska ju vara första gången man trillar av honom. Han sprang runt en sväng på åkern men kom tillbaka när han insåg att de andra två hästarna inte följde med honom. Så det är bra att veta, att han inte drar iväg och springer bort när han blir fri  


bara hoppas på att muskeln inte stelnar fullständigt över natten. Ska bara rida en häst imorgon men jobbar i stallet hela helgen o har 3 hästar att motionera på lördag, kan bli lite jobbigt om armen inte går att röra. Speciellt att mocka, rida kan jag göra med en stilla överarm (eller iaf borde jag ha överarmen still när jag rider) det är värre att rykta, sadla, mocka och köra ut rullebörarna. Men ja, brukar inte få så stora blåmärken så det har nog gått över till imorgon :)


Sitter och tittar på Glee och är duktigt avundsjuk på  deras sångröster, tänkt att kunna ta så rena toner,  jag håller mig till att sjunga när ingen annan hör,  zam får stå ut med jämna mellanrum men han är nog tondöv så han klagar inte :) Möjligtvis när någon bra låt går igång på bilstereon och det blir lite så där allmän allsång och det är helt ok att sjunga falskt


Ska nog försöka komma i säng tidigt ikväll, blev inte mycket sömn i natt och jag ska försöka ta mig till föreläsningen imorgon kl 10. Är väl inte direkt motiverad till att gå dit, har efter mycket letande hittat en artikel jag kan grunda mitt paper på och det är ju trots allt bara det som ska skrivas för att bli godkänd på kursen. Brukar inte välja den enkla vägen ut men just nu är den minsta möjliga ansträngning som gäller för att ens ha en chans att kunna motivera mig själv till att avsluta denna kursen. Blir lite frustrerad på mig själv för jag har suttit i två dagar och läst olika artiklar och en del av dem är väldigt intressanta men problemet är att de artiklarna jag finner mest intressanta är de som inte har med ämnet att göra. OK, ekonomi är inte mitt intresse område så det är kanske inte jätte konstigt att denna kursen känns omotiverande men de artiklarna som berör beteendevetenskapen läser jag mer än gärna så det finns iaf ett intresse kvar för min utbildning så det känns inte helt omöjligt att fortsätta plugga fram till sommaren. Får ju ändå inga jobb, har sökt säkert 50 olika jobb, några som jag rent klart borde vara överkvalificerad för men får bara samma svar: Tjänsten har tillsatts av annan sökande, tjänsten har tillsats via intern rekrytering, vi har gått vidare med andra sökande... Så hoppet för att få ett jobb innan sommaren är väldigt litet... så det blir kanske bara att ställa in sig på att plugga några månader till hur ogärna jag än vill det....


  

Av isabel - 23 februari 2012 10:16

Ibland blir jag förundrad över mig själv, fick kanske 2h sömn i natt men jag är hur pigg som helst. Upp o slänga i tvätten kl 8, la mig i sängen efter igen o fick 30 minuters sömn till o sen kom dagens aggroutbrott: nån dum    hade tagit ut min tvätt ur maskinen.  

Vår tvättstuga består av 2 "tvätttugor" med två maskiner i varje, så jag hade bokat den ena och ingen hade bokat den andra så jag tänkte att jag passar på att köra alla 4 maskinerna direkt för ingen annan skulle ju ha dem. O så kommer jag ner en timme senare så hade nån fräck  tagit ut tvätten ur en av maskinerna och slängt in sin egen. Visst, nu var det bara zams två filtar och personen hade lagt dem i tvättkorgen o inte på golvet eller nått sånt men ändå, vem pillar på någon annans tvätt? Ja, de såg ju att mina tvättkorgar var tomma så det gick ju att räkna ut att jag inte skulle tvätta mer men ändå, själva grejen, man tafsar inte på andras tvätt, tänk om det varit mina underkläder, hur fräscht hade det varit? Urk...dagens irritationsmoment.

Av isabel - 23 februari 2012 01:30

så här pigg var jag aldrig kl 01.52 när jag jobbade natt... då var det absolut inga problem att somna oavett om man stod i en snödriva eller satt på en stol. Men nu, när man ligger bekvämt nedbäddad i sängen och FÅR sova, då går det bannemig inte.  

det värsta är att jag är inte ens trött. Väckte precis Zam och tvingade med honom på en promenad, inte för att kunna sova länge i morgonbitti för denna jubelidioten bokade tvätttid kl 8 imorgon så jag måste upp ändå, men nu behöver jag iaf inte gå ut med honom innan jag lägger första maskinen. Där är en stor ful skylt om att hundar är förbjudna i tvättstugan så han får inte följa med, vilket jag tycker är synd för han är grymt bra på att plocka upp tappade strumpor  Förvisso är han väldigt duktig på att ta sagda tappade strumpa, bära iväg den och gömma den någonstans där jag inte hittar nämnda strumpa men ofta kommer han stolt med den i munnen och talar om för mig att jag tappade den (så nu är den hans och så går han o tuggar sönder den). Han har blivit ganska bra på det där med att inte tugga sönder allting, kan vara så att jag blivit bättre på att plocka undan efter mig och att alla saker han tycker om redan är söndertuggade, men det är mer och mer sällan jag kommer hem till trasiga saker 


Funderar på det här med att räkna får, hur går det till egentligen? Ska man fantisera ihop fåren i huvudet och räkna dem där? För i så fall kan man ju börja om hur många gånger som helst och jag finner det ganska stressande att fantisera ihop en hög med får som hoppar över ett staket, då blir det till slut världens tävling så att fåren springer så snabbt att jag inte hinner med att räkna dem. Kanske skulle klistra upp självlysande ploppar i taket, sisådär 200-300st så kan jag ligga och räkna dem, fast då blir det ljust i sovrummet så det fungerar inte riktigt heller. Ligga o läsa är värdelöst för boken jag håller på med nu är vansinnigt bra så då slutar jag aldrig, skulle kunna hämta ekonomiboken för den är grymt tråkig men då kommer jag börja grubbla över papret vi ska skriva som examination för den kursen och då somnar jag ändå inte. Skulle kunna sätta på en bra film men har ingen dvd-spelare och inga filmer på denna datorn och den andra orkar jag inte hämta så det blir också lite jobbigt. Låg på spikmattan o lyssnade på lugn musik en stund men då började det mest klia på ryggen o ghu vad skönt det är att använda spikmattan som klimatta, verkligen den där känslan som Baloo förmedlar i djungelboken när han kliar sig på en palm (eller vad det nu är för träd), skönt var det men inte särskillt sövande. Testade ett trick som fungerade när jag var yngre, nämligen lägga mig "upp och ner" i sängen, men fötterna på huvudkudden och huvudet i fotändan, vet inte varför det fungerade när jag var yngre men det fungerar inte nu kan jag ju tala om...

kanske skulle gå ut och jogga en runda, gymmet har trots allt öppet dygnet runt, men orka det? Kanske inte det bästa när man snorat hela dagen och haft småfeber... fast den är ju borta nu så kanske   eller kanske inte


Kanske blir att vandra över till soffan och slänga på en disneyfilm, det fungerade också ganska bra när jag var yngre, men då låg jag i sängen o kollade så när jag dåsade av kunde jag bara stänga av med fjärrkontrollen utan att flytta på mig, o nog för att min soffa är gudomligt skön så föredrar jag att sova i sängen. Dagens (nattens) I-lands problem      


  

Ovido - Quiz & Flashcards