Alla inlägg under februari 2013

Av isabel - 21 februari 2013 21:48

det var ett tag sedan jag red en häst där jag direkt kände tillit o det där riktiga nöjet med att rida men vår nya kille på ridskolan är en speciellt liten sak. Red en dressyr och en hopplektion på honom i lördags. Dressyren gick ingen vidare men hoppningen fick mig att le hela dagen efter. Fick nöjet att hoppa honom ikväll också o han gjorde mig inte besviken. Orutinerad o springer på något fruktansvärt när han kommer på en raksträcka, varför gå på 4 galoppsprång när man kan ta det på två? O varför lägga in ett galoppsprång när man kan hoppa studs? Men, när hinderna kom upp lite ovanför marken o han kastat sig hejdlöst över sista språnget några gånger var det som om något kopplade så han började inse att klumpen som satt på hans rygg var ganska bra att lyssna på! Så avslutningsvis fick vi riktigt fina språng även i kombinationerna! Han är vansinnigt snabb med stor galopp men så kvick i fötterna och mjuk i sprången att det är lite som att flyga :) 


Tänkte först inte ens åka o hoppa, har egentligen inte tid för att göra något annat än att bara plugga nu men kände att jag ändå behöver pausen o få lov att vara glad iaf för en timme i veckan! Det ger mer energi än vad det tar i tid!  


O energi behövs just nu. Uppsatsen går baklänges. Det enda ljuset i tunneln känns som det är strålkastarna från långtradaren som kör över mig med jämna mellanrum när jag inser att jag nått en återvändsgränd igen. Ämnet i sig är intressant men det hade varit 100 gånger mer intressant och tusen gånger lättare om jag hade fått skriva uppsatsen ur ett socialpsykologiskt perspektiv än tvingat fram ur välfärdsteorier. Men, meningen med livet är inte att det ska vara enkelt så det är bara att anta utmaningarna! 


Så just nu ligger fokus på att innan 21 maj ha skrivit en 50sidor kick as Master uppsats (på engelska), skrivit en X-antal sidor projektrapport och spridit den i hela sjukhushierarkin och tränat upp mig för att springa 21km på max 2h (ska förvisso göras innan 18e maj) 


Det är fullt möjligt! Så nu ska jag sova för gymmet o spinning väntar kl 7 imorgon bitti för jag orkade bara jogga 5km nu ikväll så jag måste ta ikapp konditionsträningen imorgon.  


over and out

Av isabel - 19 februari 2013 18:11

idag är allt dubbelt upp, vaknade två gånger (älskade snoooze) tränat två gånger, druckit två koppar kaffe, gått två rundor med hunden, duschat två gånger, diskat två gånger, gjort mat två gånger, jobbat två gånger (jobb + skoljobb) nu återstår o se om jag ska somna två gånger innan dagen är slut också. 


Zam har gjort mig tokig några fler än två gånger men efter att ha diskat en skål med gammal vanlijsås o pussar på mig efter med hela skägget vitt av vanlijsås så blev han förlåten. Nu luktar han ganska gott om trynet faktiskt, mest vanilj o mindre skit! 


Sista dagen på projektet näst sista avdelning blev klart idag. Nästa vecka kör jag igång med sista datainsamlingen i Malmö, sen återstår dubbel delrapportskrivning och en enorm singel slutrapportskrivning. Tänk om uppsatsen kunde gå på i samma tempo. Ser verkligen slutet på projektet men har inte ens hittat början på uppsatsen. Ämnet känns inte ens intressant längre. Inte alls just nu. Det är mer lockande att klippa klorna på Zam än att påbörja informationsinsamlingen till uppsatsen. 


Återbesök hos kirporaktorn med Zam imorn, tror inte hon kommer säga så mycket nytt, jag har slarvat med hans massage  , glömmer helt enkelt bort det, det är inte meningen, det bara blir så, plus att han inte tycker om det. Massage ska vara avkopplande o det har varken jag eller min hund förstått så när jag ska massera rumpa/lår på den lille skiten så fiser han och snurrar runt för att kolla vad jag håller på med. Blir jätte bra massage då, massagedans kanske jag ska kalla det. O massagen över revben/mage/rygg står han bara o drar tillbaka öronen o tittar på mig som om han undrar om jag är helt dum i huvudet som står där o klappar. Inte alls hans grej det där. Dessutom blir han bara jävligare o jävligare. Idag plockade jag av remmarna på selen när han sprang i hundgården o sen efter mycket om o men fick jag tag på honom när vi skulle gå hem o medan jag försöker få på remmarna för att kunna gå vrider han sig ur mitt grep o drar iväg. Då gick jag så fick han stanna kvar där själv, det var inte riktigt lika kul så han stannade vid grinden när jag vände för att hämta honom. Men han är full i fan för att uttrycka mig milt. Gangster är vad han är. En dyr irriterande ouppfostrad gangster. Men jag älskar honom ändå!   Tror det är dealen, om jag tvingar honom att stå ut med mig så får jag tvingas stå ut med honom för jag kan ju inte påstå att jag är särskilt mycket trevligare sällskap just nu!   


Nä, tillbaka till de där 2000 sidor av rapporter. Suck. Har iaf både hunnit köra ett Body Pump pass och 8 km löpning med intervaller idag så dagen har ändå haft sina vettiga inslag    O så ska jag testa om det gick att gör Oboy glass genom att hälla Oboy pulver i vaniljvisp och frysa in det. Kanske blir gott, kanske inte... annars äter säkert Zams det   

Av isabel - 9 februari 2013 22:30

är lagom slut i kroppen efter 9 fyspass på en vecka. Har så gott som bara pluggat och tränat hela veckan. Försökt få ordning på denna j)/&/&/¤%¤%##"#a uppsatsen o kondisen, lite småsvårt att kombinera dem men en början är att gå upp innan kl 6 varje morgon :p 

Hjärnan fungerar bättre om kroppen får utlopp för sitt så det har blivit en blandad kompolott av träning, Sh'bam följt av Combat i måndags, Body Pump i tisdagsmorse och spinning på kvällen. SKulle ha löpt i onsdagsmorse men då hade det snöat (snöade fortfarande) så jag vände mig i sängen o sov en timme till. Sen blev det iaf 6.5km löpning på "lunchrasten" i torsdags o Figther Fitness på kvällen, o Combat igen på fredagen o idag blev det ett lugnt Body Balance pass följt av ett tufft Body Pump. Kan redan öka på vikterna på Pumpen så det är riktigt skönt att få resultat  o känna att formen jag tappat över december/januari kommer tillbaka snabbt. Hoppas bara att löpformen kommer lika fort som styrkan. Ska köpa hem ett promenad/löpband på onsdag när jag har bilen o sen blir det löpning nonstop jämt. 21km på 2h den 18 maj är planen och det SKA gå så enkelt är det. Så från o med onsdag blir det inget sittade på röven i soffan längre. Ska skaffa något bra ställ så jag kan ha böckerna framför mig o jogga o plugga samtidigt! 


men, det är onsdag.


Ikväll är det röven i soffan, godisskålen vid min sida o Qx-galan framför mig på TV! 

Det får en att tänka till, här i Sverige, eller iaf i min lilla värld är det så extremt självklart att det är helt ok att vara Gay, människor som tycker nått annat är för mig exceptionellt märkliga och borde inte få lov att ha en åsikt. Fine att alla inte förstår hur man kan vara kär och attraherad i någon av samma kön men det är ungefär som jag inte förstår hur man kan tycka att extremt feta människor är sexiga, men det betyder ju inte att jag tycker att de är sjuka och borde "botas eller utrotas" för, ärligt, stackars alla fetton, vem ska då älska dem om de inte vill banta?  

Vi är alla olika o tack för det säger jag bara. Men att det fortfarande finns länder där det är dödsstraff för att man blir kär i en av samma kön, att människor ser det som en sjukdom, som något äckligt, som något som ska botas och utrotas från vårt samhälle.... jag kan inte förstå det, hur jag än vrider och vänder på det så förstår jag det inte, tror nog inte jag ens vill förstå det. Jag vill nog stanna i min lilla bubbla av att det är accepterat av alla. 


O det som faktiskt är riktigt coolt är faktiskt att Kronprinsessan står o delar ut priset Årets Homo/bi/trans. Det är att visa att Sverige står upp för rätt rättigheter!! Tycker jag! 


Av isabel - 9 februari 2013 22:30

är lagom slut i kroppen efter 9 fyspass på en vecka. Har så gott som bara pluggat och tränat hela veckan. Försökt få ordning på denna j)/&/&/¤%¤%##"#a uppsatsen o kondisen, lite småsvårt att kombinera dem men en början är att gå upp innan kl 6 varje morgon :p 

Hjärnan fungerar bättre om kroppen får utlopp för sitt så det har blivit en blandad kompolott av träning, Sh'bam följt av Combat i måndags, Body Pump i tisdagsmorse och spinning på kvällen. SKulle ha löpt i onsdagsmorse men då hade det snöat (snöade fortfarande) så jag vände mig i sängen o sov en timme till. Sen blev det iaf 6.5km löpning på "lunchrasten" i torsdags o Figther Fitness på kvällen, o Combat igen på fredagen o idag blev det ett lugnt Body Balance pass följt av ett tufft Body Pump. Kan redan öka på vikterna på Pumpen så det är riktigt skönt att få resultat  o känna att formen jag tappat över december/januari kommer tillbaka snabbt. Hoppas bara att löpformen kommer lika fort som styrkan. Ska köpa hem ett promenad/löpband på onsdag när jag har bilen o sen blir det löpning nonstop jämt. 21km på 2h den 18 maj är planen och det SKA gå så enkelt är det. Så från o med onsdag blir det inget sittade på röven i soffan längre. Ska skaffa något bra ställ så jag kan ha böckerna framför mig o jogga o plugga samtidigt! 


men, det är onsdag.


Ikväll är det röven i soffan, godisskålen vid min sida o Qx-galan framför mig på TV! 

Det får en att tänka till, här i Sverige, eller iaf i min lilla värld är det så extremt självklart att det är helt ok att vara Gay, människor som tycker nått annat är för mig exceptionellt märkliga och borde inte få lov att ha en åsikt. Fine att alla inte förstår hur man kan vara kär och attraherad i någon av samma kön men det är ungefär som jag inte förstår hur man kan tycka att extremt feta människor är sexiga, men det betyder ju inte att jag tycker att de är sjuka och borde "botas eller utrotas" för, ärligt, stackars alla fetton, vem ska då älska dem om de inte vill banta?  

Vi är alla olika o tack för det säger jag bara. Men att det fortfarande finns länder där det är dödsstraff för att man blir kär i en av samma kön, att människor ser det som en sjukdom, som något äckligt, som något som ska botas och utrotas från vårt samhälle.... jag kan inte förstå det, hur jag än vrider och vänder på det så förstår jag det inte, tror nog inte jag ens vill förstå det. Jag vill nog stanna i min lilla bubbla av att det är accepterat av alla. 


O det som faktiskt är riktigt coolt är faktiskt att Kronprinsessan står o delar ut priset Årets Homo/bi/trans. Det är att visa att Sverige står upp för rätt rättigheter!! Tycker jag! 


Ovido - Quiz & Flashcards