Direktlänk till inlägg 23 juni 2013

en vecka fylld med hästdoft (film på båda av dagens ritter)

Av isabel - 23 juni 2013 18:33



har spenderat så gott som hela veckan i stallet, jobbat på fm, ridit Maja o Felix på em o hoppläger på kvällen! Finns det något bättre sätt att tillbringa en vecka? Nope. 

Har haft Ceman hela veckan o avslutade med att rida 2st 0.90 banor på Kolböra idag. Skulle startat honom på 0.90 och 1m men första ritten var så osäker så det var bättre att ta runda till på samma höjd. Har hoppat prinsen en del innan o han hoppar bra men ju fler dagar som passerat under veckan desto mer hjälp har han behövt o desto mer har jag insett att han inte kan. Red dressyr ensam i ridhuset igår och då gick det verkligen upp för mig att han är inte dum när han går emot skänkeln o vägrar svänga, 75% av gångerna så förstår han inte, 20% har han inte balans nog för att klara av det o endast 5% är det för han tycker det är roligare att springa rakt fram. Han har nog aldrig lärt sig att man ska lyssna på vikthjälperna och svänga för skänkeln. Sittande barbacka på långa tyglar var bitvis omöjligt att vända hästen. Han förstod inte vad jag ville. Så den inställningen hade idag när vi red iväg. Lillkillen är inte dum eller bråkig, han är bara oförstående. Det fick mig att hålla lugnet hela tiden, inte bli arg på honom en enda gång utan bara tänka "han ska bara lära sig" o om när man kollar på första ritten så var det rätt inställning. 


Under veckan har vi avslutat varje kväll med att säga vad vi gjort bra under ridpasset och vad hästen gjort bra och idag har Ceman gjort jätte mycket bra; Han har varit en stjärna hela dagen, gick super lugnt både dit och hem, har stått o gått runt super lugnt och avslappnat hela dagen (fick ändå vänta i ca 1-1½ h innan vi började rida fram). Han var nästan helt lugn på framridningen trots att han aldrig varit där o det var lite läskigt med nytt ridhus. Han litade på mig o hoppade framhoppningshindret direkt igen efter att dragit med sig hela hindret för att vi kom fel, han samlade ihop sig o fick bra ordning på benen och sög tag i hinderna när han väl förstod vad vi skulle göra och att han klarade av att göra det. O han höll sig på benen när vi var på väg att gå omkull. Det var det jag var absolut mest nöjd med. Vi trillade aldrig! 


Det jag gjorde bra var att jag höll mig lugn, jag bibehöll inställningen att vi var där för att lära o lät honom titta på hindrena han stannade på, lärde av mina misstag på första rundan o höll ett lägre tempo på andra rundan även om det innebar att trava så alla benen hängde med hela tiden. Jag höll huvudt kallt när vi var på väg omkull o fick upp honom med yttertygeln och kände att jag fattade ett klokt beslut med att stanna på 0.90 o inte ta upp honom på 1m. 



första rundan där! Lite si-så-där men vi kom runt o över alla hinder. Vad det var med 3an är jag inte helt säker på, men några grejer bidrog, 1: svängen innan, jag vågade inte driva på pga underlaget (2 hästar hade trillat innan o flera halkat), 2; det var bort från publiken o hästarna som stod där (vilket också bidrog på vägen till 6an) 3: precis bakom hindret så var det skugga så det kan ha varit svårt för hästarna att anpassa sig. Det var många hästar som hade svårt för det hindret nämligen. Sen tvärstoppet på 6an vetekatten egentligen, det var säkert jag som glodde på hindet! 



 
  Andra rundan var så mycket bättre. Mycket mer balans, lugnare mellan hinderna men mer sug o kraft över hinderna. Han kändes mycket tryggare på vad han skulle göra, var lättare att få bort från publiken, blev inget tvärstopp vid utgången o jag tror faktiskt vi hade hoppat 3an direkt om inte gubben viftat med sin mätpinne, för han kastade sig bort från gubben. Smått irriterande. Sen satsade han på att hoppa över staketet efter 2an/8an också, det var lite småkomiskt faktiskt :) Tänker jag att det kan vara bra att nyttja som bromskloss o så känner jag hur pållen samlar ihop sig för att hoppa! 


Är hur som helst väldigt nöjd med vår prestation idag. Övning ger färdighet så det kan bara bli bättre nu



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av isabel - 13 juni 2015 16:21

Det här med att folk tror att man är social bara för att man har djur kan jag bara inte greppa...  minns alla gånger jag åkte tåg med Sune (kaninen) o alla som satt nära en skulle prata... Why?   O som idag, där ligger jag på en gräsmatta långt b...

Av isabel - 5 augusti 2014 19:25

Andra skryter om sina barns framsteg , jag tänker skryta om min hund! Idag gick jag en runda genom stadsparken kl 16.30. I perfekt "ut med hunden väder. En tid ch plats då parken är fylld med skrkande barn, löpande människor , cyklande människor och ...

Av isabel - 22 februari 2014 20:50

...har varit på mitt nya jobb i snart en hel månad och jag känner i skrivandet stund att jag verkligen kan tänka mig att stanna kvar där mycket längre än till sommaren. Jag trivs verkligen. Det känns smått märkligt att jag verkligen trivs så bra som ...

Av isabel - 12 januari 2014 14:17

när man har mycket att göra kommer det alltid något man måste tacka nej till pga tidsbrist men de tillfällen då man är helt ledig dyker det sällan upp något.    Igårem/kväll fanns det inget jag såg fram emot så mycket som att jag idag skulle vara...

Av isabel - 2 januari 2014 23:13

om jag följer mina vanliga rutiner så bör bloggen från o med nu bombaderas med meningslösa och tråkiga inlägg för tro det eller ej: Jag är sen igår officiellt arbetslös! Men, faktiskt bara en kort period! Ska få en timanställning som lärarvikarie ino...

Ovido - Quiz & Flashcards