Alla inlägg den 22 mars 2013

Av isabel - 22 mars 2013 20:17

PUNKT. 

Det är lagom inspirerande när man efter 5h kommer till slutet av boken och författarens slutsatser är att implementeringen av NPM kan å ena sidan vara bra men å andra sidan dålig. 


7st punkter hade han som sina slutgiltiga "åsikter" o de sa alla emot varandra. För att rädda sitt eget skinn och förtydliga vikten av sitt arbete kom citat från från andra forskare som påpekat vikten av neutrala analyser av implementering av nya reformer. O JA, absolut är det viktigt att "neutral" forskning lyfts fram, att både positiva och negativa aspekter kan lyftas upp och visas, som han själv menar, både en NPM supporter och en NPM motståndare hade fått kött på benen och nya argument av hans bok men det stör mig att någon har tillämpat flera år på att forska kring ett ämne och sen helt banalt avsluta med att säga: jo, nä, det kan ju vara både si och så. Självklart är detta en statsvetare som skrivit boken, förlåt alla statsvetare men det jag blivit introducerad för inom er kära lilla bubbla är endast Jo, men nä, men jo, men kanske litteratur. 


Jag kan irritera mig något fruktansvärt på att läsa böcker som är allt för tydliga med sina åsikter, Dexter ska vi inte prata om, fy bubblan att ta sig igenom hela den boken (ok halva sen dog jag av uttråkning) men hans åsikter bränner igenom värre än en svetslåga i smör, men så står han för dem. Han påpekar direkt vart han står så det är bara att välja, vill jag läsa eller vill jag inte läsa? Eller, kanske; Måste jag? 


När jag sitter o läser statsvetenskaplig litteratur där de uttryckligen menar att: Nä, dessa teorierna och strukturella indelningen är egentligen helt fel och värdelösa att använda sig av MEN jag gör det endå. Släpp ämnet, hitta på något nytt, gör något annat! TÄNK SJÄLV!!! Varför får man inte tänka själv inom den akademiska världen? bara strunta i vad alla andra tycker och hitta på något eget koncept som förklarar vad DU tror, inte vad de sociologiska klassikerna trodde på 1800-frösihjäl. 


Funderade på att nyttja Foucault för att argumentera kring maktskiften vid införande av nya policy begrepp och tankesätt men efter att ha skummat igenom X-antal avhandlingar och böcker där ALLA förhåller sig till Foucault som en gud så vägrar jag göra det. Det måste ju finnas någon annan som tittat på maktstrukturer inom samhället sen gubben dog som kan ta mod till sig o säga att detta är MIN egenpåhittade teori. Jag hade gladeligen använt mig av den istället, men inte av de 369-tusen som hittar på en "egen" vinkling av Foucault. Blir bara trött. 


Det enda som är bra med min uppsats just nu är att ju mer jag läser som är orelevant för uppsatsen desto mer säker blir jag på vad jag egentligen vill jobba med.


Jag borde ha läst en master i ren organisations och verksamhetsutveckling. Det är det jag håller på med på jobb, det är de teorierna jag konstant finner intressanta när jag läser nu och det är det jag kan. Verksamhetsutveckling, personalutveckling organisationer. Stora organisationer vill jag jobba med. Jag är tappad bakom flötet när det kommer till min uppsats men jag kommer leverera en kick as rapport till sjukhusledningen. O det är bara i ett minimalt projekt kring en liten yrkesgrupp. Det hade kunnat göras SÅ stort o jag hade kunnat göra det så bra! Bara så ni vet   Hade jag haft möjlighet att skriva min master i organsationsutveckling eller personalutveckling av något slag hade jag haft ett gigantiskt underlag o garanterat varit klar i Maj och fått ett bra betyg! Men jag kan inte för min vildaste fantasi lista ut hur jag ska kunna vinkla det till Welfare Policys. Det går inte, så enkelt är det, plus att jag hade nog blivit duktigt förvirrad kring vad som var jobb och vad som var skola o de kräver två olika saker av mig så det är kanske bättre att de hålls sepererade. 


Har förövrigt köpt 3 nya bh-ar idag. Insåg för nån vecka sedan att jag inte kan hitta två av mina bh-ar, de två jag använder oftast dessutom, de två som är nyast (självklart) de är puts väck, har verkligen letat överallt i lägenheten, till o med under soffan, röjt ut alla garderoberna o sänglåderna men hittar dem inte. O jag menar, vart lägger man en BH? Det är inte precis ett klädesplagg man tar av sig o glömmer på tåget. Det gör jag med vantar! Har inte sovit borta, kan inte ens minnas att jag bytt om någonstans förutom på gymmet, det skulle vara att jag förlagt dem på gymmet, en kan jag köpa att jag glömt där men TVÅ? 

Gick in på Lindex för att köpa nya vantar för det har jag inga hela kvar av, köpte 3par för inte alls länge sedan, ett par blå, ett par gröna och ett par randiga. Nu har jag EN blå, EN grön och EN trasig randig. Den andra randiga trasslade sönder sig i tvätten men de blå o gröna vetekatten vart de är. 

O jag säger bara att det är tur man har kreditkort, i nästan 2h satt jag o Ylva o klyddade med inrapporteringen av mina timmar o rättelserapporter o nu Tror vi att det ska bli rätt så jag kanske kan få ut lön iaf innan den 25e april. 

Ovido - Quiz & Flashcards