Direktlänk till inlägg 30 juni 2012

hundpicknik, valium och dödsdömd hp

Av isabel - 30 juni 2012 21:41

känns som denna helg är dedikerad till min vovve, idag åkte jag och Ewa med Zam ut till Dalby, hade tajmat det fint så bussen till Torna Hällestad skulle matcha så vi kunde åka ut o hälsa på Roy när vi ändå var där, men självklart så var man tvungen att beställa den bussen som taxi på lördagar, något vi inte hade en aning om, så vi gick i stället, promenerade ut till betet, pussade lite på Roy och Charlie, kontrollerade att Roy inte är mer halt än vad han får lov att vara, vilket han som tur var inte var, bara lite lite när jag smackade på honom i lite trav, så det kände skönt. Han ser lite tjockare ut också så där är nog lite mer gräs än vad jag tyckte det var när vi släppte honom. Efter att ha pussat på dem så promenerade vi vidare, tog en runda genom trollskogen o tillbaka via Skrylle, stannade på vägen o hade picknik då även Zam fick en dubbelmacka med leverpastej som försvann mycket fortare än våra, så han stirrade sedan blint på oss och såg verkligen ut att undra hur och VARFÖR vi fick mycket mer mat än honom, försökte förklara för honom att om man bara är ca 50-70% så stor som oss andra så ska man bara äta 50% så mycket men han ville inte höra på det örat. Så han gick iväg en bit o åt en massa gräs medan jag o Ewa käkade Marabou Cookies :)

När vi väl hittade tillbaka till dalby och lyckats komma hem så hade vi varit ute i närmre 5½ timme allt som allt och när vi kom hem så la sig faktiskt Zam och sov och har varit någerlunda lugn sedan dess. Han fick dessutom mat och en halv Coop-fryspizza till middag så nu är han ganska nöjd med livet tror jag.

Imorgon kommer Sally för att hjälpa mig att få pli på honom, för även om vi gick nästintill 2mil idag så hade Zam fortfarande ork att försöka hoppa på en annan hund på vägen hem från tågstationen, han går mest in för att leka men nu har det börjat slå över beroende på hur den andra hunden reagerar så imorgon blir det privat träning här hemma ihop med Sally och jag ser med skräckblandad förtjusning fram emot det. Har en känsla av att det kommer bli jobbigt för jag måste skärpa mig som fan för att få ordning på honom. Det fungerar inte som han är nu. Han driver mig till vansinne, kan gå super snällt o ordentligt både i koppel och lös o så kommer det en annan hund eller en katt o så är han helt okontaktbar. Hemma blir han bara stirrigare och stirrigare så det är inte ens kul att ta hem folk länge för Zam är bara en pain in thas butt... han är aldrig lugn så länge jag inte är ensam hemma o har suttit still en längre tid så han vet att vi inte ska göra något, men sen råttjäveln kom in i lägenheten så reagerar han konstant på alla ljud utanför fönsterna och står med framtassarna i fönsterkarmarna för att spana ut. Hade en diskussion med kvinnan i djurbutiken ang om att ev byta foder på honom men hon tyckte att jag har ett bra foder, iom att han hade mkt problem med magen som yngre, men så nämnde hon att det kan vara höfterna som bidrar till att han är så hyper, för att de är ojämna och bidrar till en konstant spänning som visar sig genom hans hyperaktivitet. O det ger mening, nu tror jag att det handlar mycket om träning, hundmötena i koppel är bara träning och konsekvens från min sida, men just hans stirrande kan mycket väl ha med det att göra. Jag vet ju hur jag själv är när mina leder har en dålig period och värker mycket, då har jag enormt svårt att koppla av och vara still för det kryper i hela kroppen, men även om det är det som bidrar så måste det finnas något jag kan göra åt saken för jag blir snart tokig på honom. Satt hemma hos Jazze igårkväll och han låg inte ner i mer än 30 sek/gång på 3timmar, o då hade han fått en ordentlig promenad på vägen dit. Börjar bli lite tokig på honom. Men nu sover han iaf så jag får helt enkelt börja gå 2mil med honom varje dag. Snacka om att jag kommer bli vältränad.


Tog milen på 54.58 igår, trodde det skulle gå mycket långsammare för fy katten vad det tog emot, det var väldigt kvavt, kom åska på kvällen sen som verkligen behövdes. Benen kändes ovanligt tunga och höften har börjat säga emot. Direkt när nästa lön kommer så är det iväg till löplabbet och skaffa nya skor som gäller för jag måste göra något åt mina sneda steg. Har iprincip inte slitit någonting på sulans insida men utsidan ser ut som om den har blivit avhyvlad med en osthyvel. så det är inte helt ergonomiskt för resten av kroppen. Men, denna månaden blir det inga nya skor. Det blir inget nytt alls, efter att jag betalar Sally imorgon så blir det snabbmakaroner och varmkorv resten av månaden ^_^ min ekonomi är lite under isen just nu för att vara snäll mot den, men va katten, det gör ont men går ändå! Det som gör mest ont just nu är att min älskade lilla laptop avled i början på veckan, det sa bara poff... måste få tag på HP-supporten o se om det finns någon möjlighet att lämna in den om det finns garanti kvar men deras öppetider är väldigt väl tajmade med mina arbetstider så jag har inte fått tag på dem ännu. Hoppas att det är något som kan å på garantin för även om jag tycker väldigt mycket om min stora gamla laptop som jag använder just nu så är den stor och gammal och det finns lite mer än en anledning till varför den blev pensionerad. Hade denna kraschat så hade jag inte blivit förvånad, ledsen, men inte förvånad för den har varit döende flera gånger redan, men ja, den hänger med just nu som tur är.


anmälde mig av någon dum anledning till Göteborgsvarvet 2013 nu i helgen också, kom upp på Malmömilens Fb-sida om att anmälningstiden snart går ut o jag behöver en ordentlig morot för att hålla igång löpningen över vinterhalvåret så varför inte 2.1mil den 18e maj. Så nu är det hårdträning som gäller fram till dess. Det är ca 2mil från betet och hem så det blir att jogga hem därifrån i slutet på sommaren. Ska ta med inlines och rulla hem en gång först så jag vet exakt hur långt och vilken väg jag ska springa för är det mer än 2mil så kommer jag på allvar dö om jag försöker få mig själv till att göra det nu. Tror risken finns att jag kommer avlida eller iaf missta båda benen och lungorna under Gtb-varet också, men där är sjukvårdare på plats så det ska nog gå :p

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av isabel - 13 juni 2015 16:21

Det här med att folk tror att man är social bara för att man har djur kan jag bara inte greppa...  minns alla gånger jag åkte tåg med Sune (kaninen) o alla som satt nära en skulle prata... Why?   O som idag, där ligger jag på en gräsmatta långt b...

Av isabel - 5 augusti 2014 19:25

Andra skryter om sina barns framsteg , jag tänker skryta om min hund! Idag gick jag en runda genom stadsparken kl 16.30. I perfekt "ut med hunden väder. En tid ch plats då parken är fylld med skrkande barn, löpande människor , cyklande människor och ...

Av isabel - 22 februari 2014 20:50

...har varit på mitt nya jobb i snart en hel månad och jag känner i skrivandet stund att jag verkligen kan tänka mig att stanna kvar där mycket längre än till sommaren. Jag trivs verkligen. Det känns smått märkligt att jag verkligen trivs så bra som ...

Av isabel - 12 januari 2014 14:17

när man har mycket att göra kommer det alltid något man måste tacka nej till pga tidsbrist men de tillfällen då man är helt ledig dyker det sällan upp något.    Igårem/kväll fanns det inget jag såg fram emot så mycket som att jag idag skulle vara...

Av isabel - 2 januari 2014 23:13

om jag följer mina vanliga rutiner så bör bloggen från o med nu bombaderas med meningslösa och tråkiga inlägg för tro det eller ej: Jag är sen igår officiellt arbetslös! Men, faktiskt bara en kort period! Ska få en timanställning som lärarvikarie ino...

Ovido - Quiz & Flashcards