Direktlänk till inlägg 21 maj 2013

tokhäst

Av isabel - 21 maj 2013 22:19

en dag ska felix inse att man inte kan bete sig hur som helst när man är skadad, idag var inte den dagen. O en dag ska jag lära mig att om hästen försöker galoppera ut genom dörren innan tränset är på kan det vara en bra ide att stanna i ridhuset, men idag var inte den dagen. 


Nog för att Felixen alltid är piggelin men idag var överdrivet till o med för honom, det var så jag väldigt starkt funderade på om han hade ont någonstans (mer än på det halta benet då) Halva rundan gick hur lugn o fint som helst, sen började vi takta, eller, ja, snarare gå i passage, på tvären. Han gick mer upp än fram så vi kom verkligen ingenstans, tryckte jag på honom så hoppade han. Blev omkörda av en bil, då hade vi "startbox lek" o stod o gungade upp o ner i småstegra/småbocka gungande, sen gick vi vidare i passage på tvären. När vi närmade oss svängen efter ca 2/3 av rundan så kom vi inte längre. Då skulle Felix inte gå fram alls, så då gick vi baklänges och snurrade runt på bakbenen några varv. Backade halvvägs ner i åkern kom vi, sen tänkte jag att, OK, fine, då får du väl gå tillbaka om du nu vägrar gå framåt. Allt för att faktiskt lyckas komma hem tillsammans och oskadda. Kände som det var en lagom bra idé att gå längst med 70-vägen när han är på det humöret men lille Felix kom fram till att det hållet var bättre än att gå tillbaka så han vägrade att gå tillbaka. Efter mycket om och men kom han tillslut fram till att det var bättre att takta åt samma håll som mulen pekade istället för att hoppa baklänges. Men lagom till vi kom till sista tvärsvängen o bara hade en raksträcka kvar hem så kom han på att det skulle vi inte göra så åter igen böjade vi hoppa baklänges, halvvägs ner i ett dike lyckades vi komma.



Var en bil som körde in på väge o stannade till för att titta på oss. Kändes så där lagom bra att stå med en häst helt vit av svettlödder som hoppar upp o ner som en jävla karusellhäst o sparka honom allt vad jag pallar i magen för att få honom att sluta backa ner i diket... Men men, vi kom hem, båda två tillsammans i ett stycke. O så var det rakt in i spolspiltan för att bada hela hästen. Normala fall tar turelund 45 minuter att skritta runt o man kommer tillbaka lite småfrusen om man rider i dåligt väder. Idag tog det 1h o 15 minuter o vi var dränkta av svett båda två.   galne lille häst. Han är egentligen snäll o han dummar sig inte för att vara elak men det är vansinnigt tråkigt att bara skritta vecka eller vecka så jag förstår honom, jag hade också hoppat upp o ner som en tok om någon tvingade mig att vara still vecka efter vecka, men det hjälper ju inte precis hältan... 


galnelillepålle... 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av isabel - 13 juni 2015 16:21

Det här med att folk tror att man är social bara för att man har djur kan jag bara inte greppa...  minns alla gånger jag åkte tåg med Sune (kaninen) o alla som satt nära en skulle prata... Why?   O som idag, där ligger jag på en gräsmatta långt b...

Av isabel - 5 augusti 2014 19:25

Andra skryter om sina barns framsteg , jag tänker skryta om min hund! Idag gick jag en runda genom stadsparken kl 16.30. I perfekt "ut med hunden väder. En tid ch plats då parken är fylld med skrkande barn, löpande människor , cyklande människor och ...

Av isabel - 22 februari 2014 20:50

...har varit på mitt nya jobb i snart en hel månad och jag känner i skrivandet stund att jag verkligen kan tänka mig att stanna kvar där mycket längre än till sommaren. Jag trivs verkligen. Det känns smått märkligt att jag verkligen trivs så bra som ...

Av isabel - 12 januari 2014 14:17

när man har mycket att göra kommer det alltid något man måste tacka nej till pga tidsbrist men de tillfällen då man är helt ledig dyker det sällan upp något.    Igårem/kväll fanns det inget jag såg fram emot så mycket som att jag idag skulle vara...

Av isabel - 2 januari 2014 23:13

om jag följer mina vanliga rutiner så bör bloggen från o med nu bombaderas med meningslösa och tråkiga inlägg för tro det eller ej: Jag är sen igår officiellt arbetslös! Men, faktiskt bara en kort period! Ska få en timanställning som lärarvikarie ino...

Ovido - Quiz & Flashcards