Direktlänk till inlägg 28 september 2012

korkat val det där...

Av isabel - 28 september 2012 21:19

Ångrar just nu mitt val av valfri kurs. "jag tar nått enkelt så jag får det gjort utan ansträngning"... jovisst... därför valde jag en psykologi kurs inom HR med inriktning på rekryteringsprocesser på grundnivå. O, ja, jag kan egentligen göra den utan super mycket ansträngning. Det är en duktig skillnad i att läsa de böckerna jämfört med hastigheten jag håller när jag läser litteraturen till min masterkurs. På under 3h på biblan i tisdags hann jag igenom nästan 150 sidor med anteckningar och kissepauser.  Och "jag blir tokig utbrottspauser". Det är inte bara det faktum att jag irritera mig på att författarna helt ärligt dumförklarar sina läsare genom att ta upp de mest basala kommentarer och försöka göra dessa komplicerade, det är heller inte det faktum att jag nu är inne på den 3e (av 4a) böcker som försöker övertyga mig om att "personlighetstester" fyller en viktig funktion i rekryteringsprocessen och kan användas för att VALIDERA processen :O WHAT???? Där finns ingen validering eller för den saken skull realibitet i ett självskattningstest där testpersonen får svara på frågor som: Jag ser mig själv som; en aktiv person eller; en lugn person. Kom inte o försök får mig att gå med på att dessa frågor kan vara av någon vikt när det kommer till att bedömma om en person är rätt för en postition. Jam strukturerade intervjuer tror jag är mer sakliga och mer "rättvisa" än en ostrukturerad intervju, är det ett jobb som kräver specifika kunskaper så självklart är ett kunskapstest/arbetstest av nytta. Ska du anställa en matematiker så kan ett IQ-test vara intressant men allvar, ska du rekrytera en säljare så ser jag ingen nytta av att h*n har ett specifikt IQ utan då är det viktigare att personen kan sälja in sig själv till mig som rekryterare. Att några av författarna på allvar jämställer referenser med dessa "personlighets typs beskrivande tester" gör mig tokig. Ja, en referens kan vara fullständigt opålitlig, jag kan ju skriva upp nr till mina 4 bästa vänner och säga att de är mina senaste 4 chefer, men tack vare den underbara uppfinningen GOOGLE så är den bluffen lätt att slå hål på. 

Blir bara tokig. Ska bara skriva 2sidor om varför en organiserad och strukturerad rekryteringsprocess är bättre än att rekryteraren bara anställer utifrån sin "intuition" och det är inte så svårt, den ska till och med skrivas på SVENSKA, bara det förenklar processen med 50%...  men litteraturen gör det svårt, den är så dålig. O jag lär mig ingenting och jag ångrar bittert mitt val att gå den enkla vägen. Tänk om där funnits en riktigt intressant kurs i sociologi som jag kunde läst istället... ska nog kolla upp möjligheterna för en sen anmälan. Om där finns nått intressant, vet att det inte fanns det när jag kollade sist.... 

O deadlinen är samtidigt, på onsdag ska rekryteringstentan in o en timme senare ska casestudyn presenteras. Case studien i sig är inte svår. Om jag bara hittar informationen så är den enkel men mtp att den kommer vara min första riktiga eftersökning kring vad som mest troligt blir mitt ämne för masteruppsatsen så vet jag att jag kommer sitta åtskilliga timmar åt att söka information och läsa, läsa, läsa om ämnet. Vilket allt som oftast resulterar i att jag kl 3på natten innan inlämningen inser att jag inte skrivit en enda rad utan bara läst o letat... därav måste rekryteringsuppgiften bli klar INNAN jag börjar leta Case Study. 

Så nu blir det att återgå. Biblan imorgon för självklart är det de två böckerna jag inte har läst som inte kommit tillbaka än utan det är ref-exet som gäller på de två. 


well well, back to work. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av isabel - 13 juni 2015 16:21

Det här med att folk tror att man är social bara för att man har djur kan jag bara inte greppa...  minns alla gånger jag åkte tåg med Sune (kaninen) o alla som satt nära en skulle prata... Why?   O som idag, där ligger jag på en gräsmatta långt b...

Av isabel - 5 augusti 2014 19:25

Andra skryter om sina barns framsteg , jag tänker skryta om min hund! Idag gick jag en runda genom stadsparken kl 16.30. I perfekt "ut med hunden väder. En tid ch plats då parken är fylld med skrkande barn, löpande människor , cyklande människor och ...

Av isabel - 22 februari 2014 20:50

...har varit på mitt nya jobb i snart en hel månad och jag känner i skrivandet stund att jag verkligen kan tänka mig att stanna kvar där mycket längre än till sommaren. Jag trivs verkligen. Det känns smått märkligt att jag verkligen trivs så bra som ...

Av isabel - 12 januari 2014 14:17

när man har mycket att göra kommer det alltid något man måste tacka nej till pga tidsbrist men de tillfällen då man är helt ledig dyker det sällan upp något.    Igårem/kväll fanns det inget jag såg fram emot så mycket som att jag idag skulle vara...

Av isabel - 2 januari 2014 23:13

om jag följer mina vanliga rutiner så bör bloggen från o med nu bombaderas med meningslösa och tråkiga inlägg för tro det eller ej: Jag är sen igår officiellt arbetslös! Men, faktiskt bara en kort period! Ska få en timanställning som lärarvikarie ino...

Ovido - Quiz & Flashcards