Alla inlägg den 27 augusti 2013

Av isabel - 27 augusti 2013 21:22

Passar på att använda bloggen som annonsering! Så här följer världens längsta beskrivning av min hund ihop om att hitta någon som vill bli hans nya dagmatte/husse!!! Självklart diskuterar vi lönen när du träffat honom!

Söker dagmatte/husse till min 2½åriga Airdaleterrier!

          
Jag söker dig som kan ta hand om Zamson måndag-fredag ca 4h/dag, mellan 8-17 beroende  på hur vi löser det med hämtnings/lämning. Optimalt för mig och Zam är att du hämtar honom runt 10-12 tiden och sen lämnar honom nångång mellan 15-17. Det kan variera från dag till dag, o jag kan lämna honom på väg till/från jobbet om det passar bättre. Är det någon dag du inte hinner ha honom flera timmar så går det bra att någon gång då och då bara ta ut honom på en långpromenad! Minst till årsskiftet vill jag att du ska kunna ha hand om honom!

Du måste ha vana av stora hundar, han väger nästan 30 kg och är mycket hund!

Du måste vara lugn, ha tålamod, använda dig av lugna, mjuka uppfostringsmetoder men inte vara rädd för att säga till på skarpen om han gör saker som är otillåtet.

Du ska vara konsekvent i vilka beteende som är/inte är ok. Vissa regler bestämmer jag (ex han får inte hoppa när han hälsar) andra regler bestämmer du själv, (ex vill du inte ha honom i soffan så får han inte det men är det ok så är det ok).

Du kan ha egen hund men Zam är enklare att ha att göra med om du inte har egen hund.

Du kan inte ha andra djur hemma om du passar Zam. Katter, kaniner, marsvin, hamstrar, fåglar ect jagar han tills han får tag på dem. Möjligvis om det andra djuret är i bur och inlåst i ett annat rum så Zam aldrig får se att där finns ett djur till.

Du måste bo i Lund, ska jag lämna/hämta honom så måste du bo ganska nära västra Lund el Centralen för jag har inte bil. Zamson o jag bor i Västra Lund, Papegojlyckan, 15min promenad från centralen.

Nu till Zamson, det blir en lång beskrivning för han har ju så många sidor   


Zamson är pigg och glad, otroligt social och kelen. Han är väldigt aktiv, hittar gärna på saker, älskar att åka bil/buss/tåg, går att ha bredvid cykel eller att ha med på en löprunda. När han är trygg hemma hos någon så är han lugn och kan ligga still flera timmar i taget men innan han är trygg så vandrar han runt och följer efter personen som är i lägenheten.

Han skäller väldigt sällan inomhus, går bra att lämna ensam, tugga inte på möbler och liknande men stjäl mat om det står framme!


Har du egen hund (annan daghund) provar vi att släppa ihop dem på neutra mark innan vi bestämmer något. Zam är är alltid snäll mot tikar och valpar men vill tiken inte leka står Zam gärna o skäller på henne för att få henne att börja leka. Mot valpar är han supersnäll, tålmodig och bara leker.

Andra hanar är 50/50, vissa går han superbra ihop med, andra slåss han med men det märks i första mötet.


Han går bra i koppel, kan dra om man möter andra hundar, framförallt om de skäller på honom men annars är han lugn och drar inte. Han får inte gå lös i icke inhägnat område för han sticker så fort han hittar något att jaga.


  Skriv en kommentar här med ditt nr om du är intresserad så ringer jag upp!



Av isabel - 27 augusti 2013 20:41

o jag har jobb!!!!
Det är så jädrans coolt! O nu fortsätter jag i rätt väg, det är faktiskt så att jag har än så länge inte gått på en enda jobbintervju utan att få jobbet. Jobbet via Proffice skulle jag ha fått OM de inte dragit tillbaka rekryteringen och omorganiserat istället för att nyrekryterat. Det är lite coolt.


O på måndag börjar mitt nya äventyr, PMO-utbildare hos region skåne. Det är nästan så att jag själv tänker: Vad katten är det? Men efter intervjun så vet jag ändå ganska bra vad jag ger mig in på och det ska bli super spännande. Utbilda vårdpersonal i ett nytt journalsystem, både där de kommer till "oss" för klassisk undervisningssituation och där vi åker ut till deras arbetsplats för att hjälpa dem få igång allt. Klassiskt "vuxet" 8-17, måndag-fredag jobb, första gången sen jag slutade gymnasiet som jag har det på det viset (fast då var det 8-16) Känner egentligen inte att jag är helt redo för det där steget in i vuxenlivet, det blir en himla massa vuxenpoäng som ramlar in där och det känns lite skrämmande måste jag erkänna MEN det ska bli så fruktansvärt skönt. Det kommer inte att ta fel på arbetstiderna eller vilket jobb jag ska vara på! (om det inte är en driftsättningsdag för då kanske jag måste börja tidigare o vara på någon annan plats).Ska bara skaffa dagmatte/husse åt Zam så är allt perfekt!!!


O det känns perfekt att avsluta arbetslösheten med en helveckas jobb i stallet. Både stalltjänst och ridlektioner. Trött som tusan just nu, 2kvällar kvar, sovmorgon imorgon o lite på torsdag, sen ska fredagen spenderas åt att fixa hemma, trimma och bada Zam för han har långt stinkande smutsig päls :p o lägenheten är stökig o småsmutsig, fylld med smutstvätt o disk också, så det är tvätt, städa, diska, handla så allt sånt är klart innnan jag börjar jobba. + att jag ska antingen ner till stan eller till Nova och införskaffa en ny garderob! Eller ja, så mycket jag kan få råd med... hoppas på halva reapriset på en massa kläder! Har verkligen inte tillräckligt med presentabla kläder. Letade längst bak i garderoben för att hitta något att ha på mig på intervjun o var väldigt tacksam att jag hittade vad jag hittade för det är "kontorsklädsel" som gäller... inte mina slapp-hejkomohjälpmig-klädstil. Några nya jeans för det paret jag har är ju som sagt paret, i singular, några snygga och stilrena toppar, nån cardigan/kavajliknande för att ha utanpå o kanske ett par nya skor. Mina gympaskor med neongröna skosnören fungerade förvisso på intervjun men de är lite off, fast, det är klart, lite av mig själv måste ju vara kvar. O jag har dessutom mina älskade kilklackar o så fort hösten tar fart är skoproblemet löst! Men då är behovet av långärmat dessto större, mina hoodies med "Svenskt kosttillskott" loggan, eller MSDK märket eller döskallar är kanske inte de snyggaste tröjorna om man säger så... Så på fredag blir det shopping för (en del av) de sparade pengarna som skulle ha gått till hyran om jag inte fått jobbet   



Ovido - Quiz & Flashcards