Alla inlägg den 6 mars 2012

Av isabel - 6 mars 2012 23:29

just som jag tyckte att jag hade hyfsat med tid innan ekonomipapret ska vara inne så kom det fina lilla påminnelsemailet om att första utkastet ska vara inlämnat på fredag, seminariet är INNAN sista inlämningsdagen och opponeringen skall lämnas in skriftligt. Jaha, helt plötsligt börjar det löna sig att bara sova 4h/dygn, behöver verkligen de där extra vakna timmarna för att hinna med livet. Hoppträning med Roy mitt på dagen imorgon, ta hand om Charlie innan dess och ev Carisma, så fysträning imorgonkväll kan jag ju feteglömma. Veterinären med Felix och så Charlie och Carisma efter det på torsdag, så imorgonkväll, torsdag kväll och hela fredagen blir det att sitta med dessa  -a ekonomiböckerna och artiklarna. Det är egentligen inte ens det att det är ointressant, vi får välja ämne väldigt fritt inom grundläggande nationalekonomi och det viktiga är att vi kan "tänka som en ekonom" och visa på att vi förstår de grundläggande begreppen, så jag tänkte skriva om de ekonomiska effekterna av privatisering av offentliga verksamheter men jag kan bara inte hitta underlag till det jag vill skriva. Hittade någon artikel om den svenska privatiseringen men efter att ha mailat med läraren så menade han på att jag måste vara mer generell i min frågeställning och framläggning.   Mer GENERELL?  Förlåt men under 4års universitetsstudier har jag ALDRIG fått höra att jag måste vara mer generell, tvärt om, den konstanta kommentaren är: Avgränsa frågeställningen mer, fokusera på ett mindre område, din frågeställning är för bred... men har nog aldrig fått kommentaren att den är för snäv. Allvar; vilka ekonomiska konsekvenser kan privatisering av svensk sjukvård få för samhället och dess medborgare och vården som ges? Är inte det en generell frågeställning? Uppenbarligen inte... så nu hittade jag någon artikel om generell privatisering av offentlig verksamhet i Australien där de tar upp problematik som är typisk för all privatisering, så jag kanske kan utgå ifrån den istället. Men jag kan väl inte påstå att jag är jätte pepp på att skriva/läsa det just nu.


Lektioner hela kvällen, åkte till stallet vid 2 för att ta ut Carisma innan jag började jobba. Hon fick bli i ridhuset idag och kommer få bli i ridhuset fram till hon får klartecken från veterinären att gå i vanlig hage för i söndags när jag skrittade ut med Tina så fick hon återigen för sig att hoppa rundor. Inget i närheten av förra veckans tramsande men tillräckligt för att det ska innebära en för stor risk. Jag struntar ganska stenhårt i om jag trillar av men om jag flyger och jag tappar henne så är det nog tack och adjö, är inte helt lämpligt att en häst som bara får stå i sjukhage och skritta 40min/dag galopperar lös på en åker... Så den risken tar vi inte, jag behöver inte ens flyga av henne för att det ska sluta illa, hon har ingen koll på sina egna ben när hon busar så det krävs inte mycket för att hon ska förvärra bakbensskadan eller skaffa sig en ny på något annat ben. Så nu blir det inomhusridning fram till veterinären ger ok-tecken.


Nu blir det att läsa lite i ekonomiboken, den är en väldigt bra godnattsaga.


  

Ovido - Quiz & Flashcards