Alla inlägg den 13 mars 2012

Av isabel - 13 mars 2012 10:18

jag kan inte minnas när jag sov en hel, då menar jag en hel 8h utan att vakna en enda gång natt. Eller, jo, jag vaknade till en gång men vågade inte ens vända på mig för att se vad klockan var utan somnade om igen nästan direkt. Känner mig nästan bakis av att ha sovit så mycket, så otroligt skönt, helt avslappnad. Skulle nog kunna somna igen, ska inte åka till stallet förrän om nån timme så jag hade ju kunnat göra det men det är nog dumt för jag vill verkligen sova hela natten i natt också.


Ridlektionerna igår var ganska ok, blir lite irriterad på mig själv när jag inte tänkt igenom lektionerna ordentligt. Första lektionen blir lite för mycket av en testkörare och igår insåg jag ganska fort att övningen blev lite för avancerad och tossig, lagom till sista gruppen hade jag verkligen fått ordning på vad de skulle göra så den blev riktigt bra.

Brukar rida igenom lektionerna själv innan jag håller dem men eftersom Carisma bara skrittar o Charlie fortfarande inte får ha bett i munnen (och inte riktigt tycker om hacket) så blir det lite svårt. Ska rida Roy två dagar i veckan så jag kommer försöka använda honom för att rida igenom lektionerna innan jag testar dem på eleverna. Det nya systemet med att ha en terminsplanering som ska följas är himla bra på att sätt, det blir variation i lektionerna, eleverna kan vara mer förberedda och alla dagarna följer en liknande struktur oavsett viljen ridlärare som undervisar. Nackdelen är att jag måste ha olika lektioner på måndagarna och tisdagarna. Förra terminen när jag vikade så hade jag så gott som samma lektioner båda dagarna vilket gjorde att de flöt på lite bättre för jag hade mer tid på mig att tänka igenom dem och få dem rätt...  samtidigt så följer terminsplaneringen samma typ av schema bara att det går några veckor melan varje lektion istället för att köra dem dagen efter varandra... Blir inte nöjd med min undervisning när jag inte har ordentigt med koll på vad jag vill få ut med dem, känner själv hur förvirrade det blir och ju mer förvirrade det blir desto sämre blir jag på att lyckas få eleverna att få ordning på hästarna. Ok när man rider själv att jag i efterhand kommer på vad jag borde gjort för att få hästen att gå bättre för då kan jag bara göra om det dagen efter men det fungerar inte riktigt på samma sätt när det kommer till undervisning, har inte samma chans att göra om då... 

Hoppning står på schemat idag iaf, vet vad jag ska göra ikväll iaf. Eller nästan. Har en helt nystartad nybörjargrupp som sista gruppen, mest troligt 7personer som aldrig ridit förut... kan bli spännande...

Ovido - Quiz & Flashcards