Alla inlägg den 9 mars 2012

Av isabel - 9 mars 2012 13:01

jag har en plan i mitt huvud om hur jag ska göra för att få min lilla trädgård mycket vackrare och mysigare att sitta i. Men jag har egentligen tre problem, det första är att jag inte har råd att köpa de sakerna jag vill ha, nummer två är att jag inte har det minsta tålamod att vänta på att saker ska växa och det tredje är att jag inte riktigt vet vad som är tillåtet att göra eftersom det är hyreslägenhet, där är ju en rad med fula buskar som kantar min trädgård som jag mer än gärna plockat ner och bytat ut mot en snygg tät häck, men jag vet inte vart min trädgård egentligen slutar... Vet inte vad grannarna tycker om jag skulle ändra staketet som är mellan min och deras trädgårdar, det påverkar ju dem lika mycket som mig, plus att jag inte vet hur mycket Zam kommer förstöra genom att gräva. Har en liten fundering på att lägga plattor i hela trädgården för att slippa klippa gräset, slippa ha zam till att dra in en himla massa grus och för att han ändå har grävt upp halva gräsmattan redan så den ser ändå hemsk ut. Samtidigt är det mysigt med gräs, fast då ska det ju vara riktigt gräs o inte denna halvdöda mossan som täcker min "gräsmatta". Det är ganska dyrt att köpa snygga plattor men det kan vara värt det, men måste kolla med vaktmästaren först så jag får lov att göra det, inte så superlätt att återställa en uppgrävd gräs(moss)matta när jag flyttar sen om några år. Annars ska jag köpa gräsfrön så jag kan försöka odla fram en riktig gräsmatta o inte bara ha ful mossa. Men det första jag måste besluta mig om är buskarna, måste antingen fixa riktigt täta buskar och ha kvar kompostgallret som extra säkerhet eller köpa och sätta upp ett riktigt staket så Zam inte hoppar ut. Litar inte fullt på att han stannar på denna sidan kompostgallret om det kommer en löptik förbi numera... Plus att jag vill ha trädgården mer insynsskyddad, vill inte ligga där och sola om alla människor som passerar på cykelbanan utanför kan glo in på mig.  Men vet inte riktigt hur pass täta buskarna som är där blir när de väl blir gröna, de måste klippas till för de hänger långt in över trädgården men ja, villl ju ha kvar så mycket skydd som möjligt. Nackdelen med att bo på markplan, folk kan glo rakt in genom ens fönster om man inte har något som täcker, o helt ärligt, jag vill iaf ha möjligheten att gå runt naken i min lägenhet utan att behöva oroa mig för att någon ska glo, för nä, jag är inte bekväm med att visa upp min kropp för främlingar och vill inte behöva ha fördragna gardiner förutom när jag sover.

Av isabel - 9 mars 2012 09:55

pluggdag säger jag o sitter här o skriver istället :p

ska käka upp frukosten o sen ta mig till biblioteket, har slut på bläck i min skrivare och tror livet blir enklare om jag skriver ut artiklarna i stället för att sitta o försöka läsa på datorn, får lite huvudvärk av att stirra på skärmen i för många timmar.

Men, är pigg och glad. Det tog bara ca 2h att somna igårkväll och sen när jag vaknade och kollade på klockan så blev jag riktigt överraskad över att den var 7.30 och inte 03,30. Jag sov i 5h i sträck :) Wee. Det var längesedan. Helt underbart. Tog ner Zam till hundgården och busade o tränade inkallning en stund, då blev han glad, o jag vet att Frolic inte ersätter lydnad men det går så mycket lättare med lite godis i handen. Kom nån tanta med en vit liten minihund som undrade om hon fick komma in, visst sa jag o så öppnade tantan grinden o stänger den inte efter sig... för hon vill kunna komma ut med sin hund om det inte fungerar mellan dem  så hundjävlarna springer ju ut ur hundgården. Hennes tydligen dräktiga tik och min tossige unghane... japp, kul... sa till tantan att komma in och stänga grinden för min hund sticker... Va sticker han??? JA!!! Men så STÄNG gringden då! Hon såg helt livrädd ut när hundarna sprang in igen och hon stängde grinden bakom sig. Så det tog ungefär 10 sekunder sen sa hon: Jag öppnar grinden så fort jag kan och går ut. Varpå mitt svar ganska enkelt blev: Ja, om jag får lov att koppla min hund innan du öppnar grinden denna gången. 


tanter... kommer de där med sina små vita fluffiga miniatyrhundar som bara skäller och skäller och så är de livrädda för allt som når en högre än fotknölarna. Men gå då inte in i en hundgård där det springer runt en lös Airedaleterrierhane... och öppna för tusan inte grinden så nämnda hund kan springa ut. Jag är fortfarande av ideen att anledningen till att man har sin hund lös i en stängd inhängnad och inte ute på öppen gata är för att hunden är olydig. Ok, det finns absolut lydiga hundar som släpps i hundgården också, missförstå mig inte, men jag använder hundgården för att kunna släppa min olydiga hund utan att vara rädd för att han ska blli påkörd, drunkna, bli uppäten, äta upp någon eller helt enkelt bara springa bort... hade han varit lydig hade jag haft honom lös alltid... så släpp för tusan inte ut honom.... Kärring,.

Ovido - Quiz & Flashcards