Alla inlägg den 8 mars 2012

Av isabel - 8 mars 2012 17:17

Glidledsinflammation

Jag undrar vad diagnosen "glidledsinflammation" innebär och hur den vanligtvis behandlas. Hur är prognosen?

Svar från veterinären:

Glidledsinflammation innebär en inflammation i hasens småleder. Det finns totalt tre stycken och inflammationen kan sitta i en eller flera av lederna. Tillståndet behandlas vanligen med cortison lokalt i lederna, ibland i kombination med allmän antiinflammatorisk medicin, det vill säga medicin som ges via munnen, i muskulaturen eller direkt i blodet. Ju snabbare hästen svarar på insatt behandling genom att bli symptomfri, desto bättre är prognosen.


ja... undra om 3 behandlingar och snart 1 års vila räknas som snabbt.... jag är just nu väldigt cynisk..sa till veterinären idag att hon gärna får ge lika positiva besked till nästa häst jag kommer in med som hon gav Felix idag, då tittade hon på mig och sa; ja, det kan vi ju hoppas....


har roat mig med att googla glidledsinformation men hittar fan inget som ger några svar. Flera andra som haft precis liknande problem med sina hästar, visat tecken på ryggproblem, svårigheter med att gå på böjt spår, hälta som kommit krypande efter ett tag eller pang på i samband med nått bus... några har blivit bra, några bli bra för att sen gå sönder igen, vissa håller fortfarande på att sättas igång och andra har blivit sjukpensionerade i förtid eller åkt till de gröna ängarna. Gemensamt är att de som berättar framgångshistorier berättar om en kort skadehistoria. Känns inte som om sjukdomshistorian går att räkna som kort än... men, har lärt mig att så länge det inte syns några förändringar på röntgenbilderna så är det inte spatt och det är en stor fördel, prognoserna för spatt är sämre än sämst, för inflamation beskrivs de ändå som goda.... Så jag får väl bara hålla hoppet uppe och tänka att om Felix kan återhämta sig och bli frisk efter att nästan varit utdömd pga en skada med hjälp av 10 månaders vila så kan nog Carisma också bli frisk... Ska sluta vara negativ. Återbesök om ca 1½v, bara att hålla hoppet uppe


Carisma  




 

njuta av att rulla sig i en extremt lerig sjukhage kan hon iaf :)

På väg för att rulla sig en gång till   hon är och förblir det vackraste stoet i världen... önskar egentligen två saker, 1: att hon blir frisk, 2: att jag hittar en massa pengar och har råd att köpa/behålla henne... men ja, det första kanske iaf har en chans att hända...

Av isabel - 8 mars 2012 14:00

Käre lille Felix skrämde livet ur mig och Jenny idag. Förra gången vi var hos veterinären stod han och studsade hela vägen hem och när vi lastade ur honom hade han trampat av 2 skor och var helt dränkt av svett, då var vi lite oroliga. Idag när vi åkte till återbesöket och fick honom friskförklarad av veterinären, som var lika positivt överraskad som vi var över att han blivit frisk så sitter vi två lyckliga fjantar i bilen, känner att hästen hoppar lite i en rondell, inget märkligt, inser mitt på motorvägen att grimskaftet hänger ner i fönstret, det borde sitta fast i hästen, men, ja, det är väl inte hela världen heller att han fått upp en säkerhetshake, han har ju varit still nästan hela resan, hade han vänt sig så skulle ju släpet ha skakat. Så vi kommer fram, jag öppnar och säger på skämt till Jenny; vänta med att öppna tills vi hittat nosen på honom o så blir jag tyst... jag var beredd på att ha en rumpa mot mig så att han möjligvis vänt sig, eventuellt ett framben över frambommen, men nä, VAR FAN ÄR HÄSTEN???  


 165cm häst brukar ju vara högre upp än en själv men nej, lilla hästen ligger ner, väl ihop trängd med bakbenen väl invikta under sig och ett fram ben spretande ut och huvud och hals på fel sida frambommen. Jenny blev väldigt vit i ansiktet om vi säger så o jag hade nog inte mycket färg heller. Konstaterade att han puttat på mellanväggen så bakbommen var fast, plockade av frambommen varpå hästen självmant ställer sig upp, då var jag duktig glad att jag stod på andra sidan mellanväggen och inte framför honom. Kom på att släpet har front-urlastning, WOHO   , plocka av båda frambommarna, se till att hästen är lös och Jenny ur vägen om han skulle hoppa ut, men underbara Felix står där och väntar, tittar ut genom fronten och går lugnt och snällt ner för rampen. Men så börjar hästkräket hoppa på tre ben. Då kom min riktiga panik, svordomarna var inte helt rumsrena och första tanken var att gå runt och lasta in hästen igen för att åka direkt till veterinären med ett brutet framben. Men så tänkte jag till en gång till och kollade hoven och lyckan av att inse att skon satt på tvären med bara 2 sömmar kvar var extremt överväldigande. Han hade inte brutit benet, han hade bara tagit av skon igen. 

  Vet inte riktigt hur många gånger jag upprepade fasen: Det är bara en tappad sko... för Jenny innan vi båda hade sansat oss tillräckligt för att gå in i stallet... fy fan är det enda orden som passar för att beskriva den händelsen.


Det är alltid nått, ett bra besked och en panikupplevelse. Första riktiga positiva beskedet från veterinären följdes av att Felix trampade Zam på tassen när vi lastat ur. Andra positiva beskedet följdes av en genomsvettig Felix som trampat av båda högerskorna (både fram och bak) under resan hem och nu tredje positiva beskedet följd av att hästen ligger ner i släpet och vi fruktar både bruten nacke och brutet ben. Men, nu är hästen friskförklarad så förhoppningsvis behöver vi aldrig mer åka till veterinären med honom och behöver därmed heller inte ha fler traumatiska utlastningar. Tror inte nerverna pallar nått mer spännande än en fastkilad liggande häst i ett släp...



Felix med svetttäcke och massa halms efter förra åkturen hem från veterinären som blev följt av ett bad.


Nu är det iaf plugg som gäller i 24h framåt. Har skrivit 159 ord på introduktionen till ekonomipapret, har ingen aning om vad det är de förväntar sig få in i morgon, läraren har bara skrivit att han vill ha en lite mer utförlig beskrivning av vad vi har tänkt diskutera i papret så jag ljuger som en politiker och låtsas att jag vet vad den ska handla. Det är ju inte så att han kan underkänna mig om jag bestämmer mig för att byta vinkling efter arbetets gång så bara jag har något läsligt att lämna in imorgon så fungerar det nog. Har iaf två artiklar som jag måste ta mig igenom ordentligt en gång till och ha som utgångspunkt, så det är ett steg i rätt riktning. Ska bara lyckas läsa, förstå och skriva ihop någon form av resultat och analys av dem också, sen är det färdigt! Inte så mycket, har ju flera dagar på mig


  

Ovido - Quiz & Flashcards