Direktlänk till inlägg 20 mars 2012

startar idag, slutar när jag är 95

Av isabel - 20 mars 2012 11:21

idag ska jag påbörja resan mot ett hälsosammare liv. Inte någon idiotisk bantningskur eller någonting i den vägen bara ett rent och enkelt hälsosammare liv på alla sätt och vis. Ska så långt det går införa rutiner i mitt liv, både vad gäller sömnen, skolan, jobb, hästarna och framförallt hunden. Rutiner och disciplin. Ska lägga av med att sitta uppe halva natten bara för att jag inte har något bättre för mig, fasta sängtider, fasta uppstigningtider (någerlunda iaf) regelbundna mattider. Just nu kan jag liksom få för mig att äta frukost kl 18.00 på kvällen för att jag har glömt bort det innan eller äta choklad till frukost för att jag inte orkar bre några mackor och det finns choklad hemma. Så skärpning. Jag är grymt duktig på att äta frukt men det är nog det enda nyttiga jag sätter i mig, frukt och mjölk sen är det bröd och spagetti. Kan gå flera dagar utan att äta något proteinrikt alls, möjligvis en leverpastejmacka... spagetti med ketchup och riven ost en ju en helt ok middag i min näringslära, ketchup är ju tomater dvs grönsak, ost kommer ju från kon så det är ju protein och spagetti är kolhydrater. Dricker jag dessutom ett glas mjölk till det så får jag ju i mig super mycket nyttigheter från djurriket ;)

Pannkakor är också en stor nyttighetskälla, Mjölk och Ägg, jätte mycket proterin, kalcium och andra nyttigheter!

men nä, det ska bli lite ändring på det. Av de enkla skälen att min kropp måste må bättre, har inte med utseendet att göra utan insidan. Jag vill komma igång på riktigt med träningen, kunna fokusera på skolan bättre och helt enkelt orka mer. Vill jag att hästarna ska orka mer så korrikerar jag deras foderstat efter deras arbete, samma sak med hunden så varför tillåta mig att slarva med min egen foderstat?


Jag röker inte, snusar inte, dricker inga större mängder alkohol, dricker knappt kaffe, tar inga droger, motionerar regelbundet även om det borde vara mer, så då kan jag ju faktiskt göra kroppen den tjänsten att jag äter lite nyttigare och lite mer regelbundet. Jag kommer aldrig bli något direkt hälsofreak vad det kommer till maten för mitt stora problem är att jag tycker inte om smaken av väldigt mycket mat, bönor, linsor och allt i den vägen tycker jag smakar pyton, går möjligvis att äta om de ligger i en gryta och man kan svälja dem hela.


Grönsaker är inte heller min starka sida, gurka, tomat och paprika är gott, o vissa gröna blad... frukt däremot är jag ganska duktig på, de vanliga frukterna som banan, äpple, päron, apelsin, clementin, kiwi, ja, lite sånt, det är riktigt gott, samma sak med bär och melo och sånt, det är egentligen godare än godis.


Kött är jag hopplös på, allt som är rena köttbitar vägrar gå ner i min hals, om någon serverar mig en jätte fin och dyr oxfile så ger jag den till hunden för det går seriöst inte att äta... kyckling och fisk är gott men jag är värdelös på att tillaga fisk så det är bara lax jag kan laga och det är så snuskigt dyrt för det mesta... men, ja, jag har levt med mina smaklökar i 25år utan att ha näringsbrist på några ämnen så då borde det inte vara helt åt skogen.


Så det är planen nu, hälsosammare kosthållning. Lite mindre kemiskt framställt skit (typ gelehallon) och lite mer hushållskost, lagad någerlunda från schratch. Så får vi väl se vad som händer, idag är det dag 1. efter 30 dagar får jag en guldstjärna och ska belöna mig själv med en massage. Den kan definitivt finansieras av pengarna som sparas genom att inte köpa en massa godis och färdigmat :)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av isabel - 13 juni 2015 16:21

Det här med att folk tror att man är social bara för att man har djur kan jag bara inte greppa...  minns alla gånger jag åkte tåg med Sune (kaninen) o alla som satt nära en skulle prata... Why?   O som idag, där ligger jag på en gräsmatta långt b...

Av isabel - 5 augusti 2014 19:25

Andra skryter om sina barns framsteg , jag tänker skryta om min hund! Idag gick jag en runda genom stadsparken kl 16.30. I perfekt "ut med hunden väder. En tid ch plats då parken är fylld med skrkande barn, löpande människor , cyklande människor och ...

Av isabel - 22 februari 2014 20:50

...har varit på mitt nya jobb i snart en hel månad och jag känner i skrivandet stund att jag verkligen kan tänka mig att stanna kvar där mycket längre än till sommaren. Jag trivs verkligen. Det känns smått märkligt att jag verkligen trivs så bra som ...

Av isabel - 12 januari 2014 14:17

när man har mycket att göra kommer det alltid något man måste tacka nej till pga tidsbrist men de tillfällen då man är helt ledig dyker det sällan upp något.    Igårem/kväll fanns det inget jag såg fram emot så mycket som att jag idag skulle vara...

Av isabel - 2 januari 2014 23:13

om jag följer mina vanliga rutiner så bör bloggen från o med nu bombaderas med meningslösa och tråkiga inlägg för tro det eller ej: Jag är sen igår officiellt arbetslös! Men, faktiskt bara en kort period! Ska få en timanställning som lärarvikarie ino...

Ovido - Quiz & Flashcards