Direktlänk till inlägg 29 mars 2012

så var inspirationen till att plugga som bortblåst pga ytterligare en dålig lärare

Av isabel - 29 mars 2012 22:37

jag var ganska pepp för att läsa vetenskapsfilosofin men efter dagens föreläsning har all den peppen försvunnit. Den började försvinna redan igår när jag satt o läste boken som dagens föreläsning handlade om. Ja, jag är väl medveten om att social/samhällsvetenskapen bottnar i naturvetenskapliga metoder men att ägna halva föreläsningen åt att diskutera vetenskapens historia på ett sätt som han inte ens verkar kunna själv. den naturvetenskapliga historiken har jag tragglat om och om igen under gymnasiet så VARFÖR ska jag då behöva få det förklarat för mig på en MASTER kurs.... det är för katten gymnasienivå på vår föreläsning... och så säger han saker som inte ens stämmer, använder begrepp som jag inte håller med om, tydligen ville han att vi skulle avluta föreläsningen med en stor diskussion  men det var ingen som förstod det, när jag o Jenny sedan ifrågasatte det, att föreläsningen slutade 1h innan schemat sa att den skulle sluta så menade han på att vi elever såg så trötta och ointresserade ut och att han tyckte det var märkligt att vi inte ville delta i diskussioner. Men allvar, under förra kursen var diskussioner bandlysta, både av lärare och elever, det fanns aldrig utrymme för det, hur ska vi då veta att en hel timme var avsatt för det idag? O eftersom vi återigen tvingas läsa kursen ihop med sociologerna, de "riktiga" sociologerna så känns det inte som om man vill öppna munnen. De är så vaninnigt otrevliga, både mot lärarna och mot varandra. Beter sig som högstadieelever och det är så vansinnigt frustrerande att behöva läsa ytterligare en kurs med dem... speciellt en kurs som hade kunnat vara både intressant och givande.

Saknar Halmstad universitet mer och mer för varje kurs jag läser i Lund. Jag hade inte mycket för min utbildning när jag läste den men nu när jag har något att jämföra med så blir jag mer och mer tacksam för den. Den var inte bara välorganiserad med bra engagerade lärare utan otroligt grundlig och heltäckande OCH lät oss tänka själva och ifrågasätta både vad vi läste och vad lärarna sa. Lund lever på sitt rykte och verkar ha glömt bort att upprätthålla det. Fördelen med Halmstad är nog att det är ett litet univeritet UTAN rykte, varken bra eller dålig, vilket gör att de måste vara bra för att attrahera studenter, Lund behöver bara ha sitt rykte...


Hann iaf hem och hämta hunden och stoppa i mig lite middag innan tåget lämnade för stallet. En hopplektion och tre bomträningslektioner. Det gick helt ok allihopa men jag är nog lite trött på att undervisa. Har inte riktigt samma entusiasm för det som jag haft innan, det är inte det att jag tycker det är tråkigt eller så men jag har inte riktigt samma engagemang och fantasi som innan, känns som jag har blivit en papegoja som bara upprepar samma sak om och om igen, känns liksom inte som om jag lär någon någonting eller som om jag själv får ut något direkt av det.

Skulle behöva rida lektionshästarna lite för att kunna ge eleverna bättre råd, har inte ridit några av dem på ett år och flera av dem har utvecklats mycket sedan jag red dem sist. Både Etna och Lancome har blivit mycket trevligare och stabilare i sin ridning, Mackan ser hemsk ut och verkar bara bli tjurigare och tjurigare, Dallas såg riktigt stel ut idag, nog för att han drar pennor med ponnybarnen men idag hade han en riktigt duktig ryttare på ryggen och drog pennor med henne hela lektionen för att slippa undan att jobba. Har en hel del ridlektioner att ta ut för helgarbetet men har lite för mycket hästar att rida för att orka/hinna rida lektionshästarna upp på det. Imorgon har jag 4 hästar att motionerna, eller, nja, 3 som ska motioneras och så Felix som jag vill rida för skojsskull. Av någon anledning är 3 av mina hästar "halta", Charlie hade jag hoppats på att ta på lektionen men han måste bli omskodd innan han kan gå igen för hans vänsterben är inte riktigt med på noterna så han ska inte gå alls, Roy och Carisma ska bara skrittas, den ena ute, den andra inne (pga skaderisken), Master får iaf gå i alla gångarter så jag tänkte nog ta ner honom till grässlingorna och låta honom busa lite om vädret håller sig och sen om energin räcker till så tar jag Felix på lektionen, det hade varit bra att rida ordentligt och få lite tips från en instruktör. Men, får väl se vad energin räcker till...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av isabel - 13 juni 2015 16:21

Det här med att folk tror att man är social bara för att man har djur kan jag bara inte greppa...  minns alla gånger jag åkte tåg med Sune (kaninen) o alla som satt nära en skulle prata... Why?   O som idag, där ligger jag på en gräsmatta långt b...

Av isabel - 5 augusti 2014 19:25

Andra skryter om sina barns framsteg , jag tänker skryta om min hund! Idag gick jag en runda genom stadsparken kl 16.30. I perfekt "ut med hunden väder. En tid ch plats då parken är fylld med skrkande barn, löpande människor , cyklande människor och ...

Av isabel - 22 februari 2014 20:50

...har varit på mitt nya jobb i snart en hel månad och jag känner i skrivandet stund att jag verkligen kan tänka mig att stanna kvar där mycket längre än till sommaren. Jag trivs verkligen. Det känns smått märkligt att jag verkligen trivs så bra som ...

Av isabel - 12 januari 2014 14:17

när man har mycket att göra kommer det alltid något man måste tacka nej till pga tidsbrist men de tillfällen då man är helt ledig dyker det sällan upp något.    Igårem/kväll fanns det inget jag såg fram emot så mycket som att jag idag skulle vara...

Av isabel - 2 januari 2014 23:13

om jag följer mina vanliga rutiner så bör bloggen från o med nu bombaderas med meningslösa och tråkiga inlägg för tro det eller ej: Jag är sen igår officiellt arbetslös! Men, faktiskt bara en kort period! Ska få en timanställning som lärarvikarie ino...

Ovido - Quiz & Flashcards