Alla inlägg den 13 maj 2012

Av isabel - 13 maj 2012 23:17

ibland undrar jag hur jag själv (inte) tänker.   Hade kvällsfodringen idag så då tänkte jag att då kan ja ju ta intaget av privatarna också så får de gå ute länge, o så både Felix o Charlie, o så behövde Eva hjälp med Helge, så visst, o så tänkte jag att jag behöver ju äta så varför inte bjuda in mig på middag hos pappa, det är ändå tidig middag på söndagar.... men så blev middagen lite senare o tog lite längre tid än jag tänkt, o alla tre hästarna hade mögat ner något fruktansvärt i boxarna, o halmen var hemsk o bara föll sönder när jag strödde, o kraften var slut så den fick fyllas på... så innan jag ens plockat in första hästen för att rida så var klockan över 19.00 var klar med Charlie 20.10, o då skulle jag ta in 10 hästar, fodra typ 31 och rida Felix.... o så hade jag ju tänkt att vara hemma innan 22 dvs hinna med tåget 21.30 (lämna stallet 21.10 senast) yeah, hmm, hur tänkte jag då?

men, det löste sig, Tina ringde o sa att hon kunde komma upp o hjälpa mig o först tänkte jag att det behövs inte, nästan så jag blev irriterad för jag tycker inte om att behöva hjälp, har jag tagit på mig saker att göra så får jag ju se till göra dem också. Men hon kom o medan jag hoppade Felix så tog hon in privatarna o fodrade o sen fick jag skjuts hem, 22.10 kom jag in i lägenheten för Zam behövde gå ett varv runt parken o bajsa.... om inte Tina kommit o hjälpt den envisa idioten mig, så hade jag nog precis kommit hem. Så väl hemma o när jag insåg hur mycket klockan var (o hade blivit om jag gjort allt själv) så blev jag väldigt glad över att ha fått hjälp   


Hoppningen med Felix gick däremot under förväntan, han är så vansinnigt flack när han hoppar, kände det när vi hoppade i parken förra veckan o än värre nu inomhus på vanliga hinder. Han kräver enorm hjälp av skänkeln för att hoppa av rätt, samtidigt som han vägrar ta skänkeln, han springer (galoppör jotack) han tar inte skänkeln varken för att svänga eller samla upp sig, o kastar sig över hindret om man inte sitter kvar i sadeln o tvingar ner honom i de sista två sprången. Sjukt jobbigt. Charlie har bättre hoppteknik än det o han har hoppar knappt 10 gånger i sitt liv.   Men ja, tänkte starta Felix på pay & Jumpen terräng men just nu vet jag inte, vet helt enkelt inte om jag vågar, att rida en häst som är så flack över fasta hinder känns inte jätte tryggt. Samtdigt så hoppade vi igenom nästan alla hinderna förra veckan o de är så små att det fungerar över om han inte hoppar på riktigt, men jag får se, vi är anmälda o jag jobbar i stallet den dagen så jag fattar nog beslutet på torsdag morgon. Beror lite på vädret också, med hans hastighet så rider jag inte om det är halt efter regn.


Zam däremot fick guldstjärna idag.   Tog bussen ut till Jeppe för löshundsträning o efter ca 10 minuter var jag på väg att lämna hunden o gå för det kändes helt omöjligt att få honom att koncentrera sig, men sen släppte det o allt bara fungerade. Eller, ja, så bra det kan göra för mig o min jycke. Kvarstanningen är fortfarande sisådär men det går bättre o jag har börjat bli bättre på att tajma korrikeringarna så jag får honom att sätta sig mycket fortare igen även på ordentligt avstånd. O inkallningarna fungerade super.   Jag har en enorm fördel på kursen eftersom Zam blir så osäker när där är 30 hundar runt omkring honom så han håller sig lite i utkanten men även när han hittade en jämnlike (där var en anan airdale) så kom han när jag kallade på honom. Så det bli faktiskt en guldstjärna i kalendern för denna träningen :) Sen satt vi o solade bredvid vägen i väntan på bussen.


Jag insåg en sak då o det är att vi människor som hjälper naturen genom att åka kollektivt o inte äga våra egna bilar borde belönas med fler timmar på dygnet. Idag hade jag träning mellan 10-12. Hade jag kört bil hade jag varit hemmifrån 9.25-12.30 nu med buss var jag hemifrån 8.30-13.00 Sen skulle jag på middag hos mamma o pappa kl 16. Med bil hade jag åkt ca 15.45 Med tåg gick jag hemifrån 15.00 När jag jobbar på lördagarna så börjar vi kl 7.00, 5.30 går jag hemifrån o är i stallet 6.15 hade jag haft bil hade jag åkt 6.45...  1.5h/dag spenderar jag med att ta mig till o från stallet. Det blir många timmar på ett år.
Det är inte helt rättvist att kollektivtrafiksåkare inte har fler timmar på dygnet.   


nu ska jag sova.

God natt världen, hoppas du finns kvar imorgon :)

Ovido - Quiz & Flashcards