Alla inlägg den 15 maj 2012

Av isabel - 15 maj 2012 17:00

Jag fick precis lite panik av insikten att tiden kommer ta slut fullständigt när jag börjar jobba. Första 4 veckorna är det vanliga arbetstider under utbildningen, 8-16, jag har inte haft regelbundna arbetstider sen jag kom hem från england o då jobbade vi så gott som dygnet runt men jag hade inget liv utanför jobb så då gjorde det inget. Men just nu kan jag inte förstå hur människor gör det. Visst, jag ska inte plugga så där kommer frigöra miljoner timmar av ångest kring att jag inte pluggar :p

Men, jag kommer nog behöva göra några omprioriteringar för att få livet att fungera. 2-3h på gymmet, 6h i stallet, flera timmars promenader med Zamson, timmar framför TV, sovmornar något måste bort. Zam går inte att prioritera bort, så enkelt är det, Tv får försvinna, det är nr ett, sovmornar får bli nr 2, lite svårt när man ska upp o jobba. Timmarna i stallet måste dras ner, förhoppningsvis åker Roy o Charlie på bete, Felix blir jag av med första juni då Malin tar över honom. Väl på bete är det inte samma krav o mycket mindre tid. Gympass får ev kombineras med Zam o bli till bara löprundor istället för då kan jag ha med honom. Känns liksom inte som om jag vill lämna honom ensam hemma på kvällen när han varit hemma själv hela dagen, det är inte rätt.

Det är egentligen en lyx att plugga, tidsmässigt. Eller, både och. Det är en otroligt orättvis för man är aldrig ledig, där är alltid mer att göra med studierna, men iaf så som jag haft det så har det varit otroligt fritt med hur jag planerar tiden. Inte jätte många timmar som är obligatoriska varje månad utan jag har kunnat lägga upp studierna som jag vill (när jag vill) vilket underlättar med både hund, häst o träning. Det är mycket skönare att vara i stallet under dagen o sitta o plugga på kvällen än vise versa. O eftersom jag varit hemma när jag pluggat så har Zam jämt sällskap. Det är inte ofta han är ensam. Vi har haft det ganska lyxigt med det. Men sen efter utbildningen så kommer vi arbeta skift nån gång mellan 7-22 måndag-måndag.


tror det hade varit mer motiverande om jag haft en lön som räckt till något mer än bara räkningarna o ett jobb, Skrev på kontraktet idag, av någon anledning så anställs vi med fast månadslön men med bara 133h/månad så det ger ca 13500kr/månad. o sen plockar vi bort skatten på det... det lämnar inte många kronor mer på kontot än vad jag har idag.

Nä, men va fan, känns som jag har fått ekonomi fast svetsat i pannan. Antar att det blir så när man ena dagen inte ens vet hur räkningarna ska kunna betalas månaden efter. Men det känns bara lite ruttet, 4 års utbildning, 200'000 i studieskuld och arbetserfarenhet och allt de bryr sig om i lönesättningen är hur gammal jag är. 100% ålders baserad lönesättning enligt avtal. Det är orättvist. Hur kan min ålder avgöra hur mycket jag förtjänar i lön? Jag är jätte tacksam över att ha fått ett jobb och jag ser fram emot att börja jobba, det ska bli riktigt roligt att få prova något nytt, nytt ställe, nya kollegor, nya arbetsuppgifter.


Just nu så försöker jag njuta till max över att vara ledig. Var inne o skrev kontraktet idag, o så tvättade jag (igen) o var ute o joggade i en hel timme. kom hela 9.36km på 62 minuter o då gick jag ändå några små sträckor för mina ben kändes som om de skulle dö. Träningsvärk från body pumpen igår så just nu känns det som om mina ben inte kommer fungera alls imorgon. Ska upp o rida imorgon fm så jag hinner med båda hästarna och åka o lämna Zam hemma innan begravningen, tror inte hundar är välkommna i kyrkan. Håller kvällen ledig för jag vet inte riktigt hur denna begravningen kommer gå till, om E vill ha sällskap efter eller vad, så kvällen får stanna ledig så hon kan välja om hon vill ha sällskap eller ej,

Sen jobbar jag på torsdag o ska starta Felixen på terrängen, är lite nervös faktiskt, hoppade honom i ridhuset i söndags o det gick ju inte riktigt så bra som jag ville, fasta hinder är lite värre än lösa bommar men som sagt, det är låga hinder så det ska nog gå bra. fredag o lördag ska jag njuta av att inte ställa väckarklockan. Sova precis så länge som Zam tillåter mig o så bara åka till stallet under dagen o träna. Gäller att träna satan denna veckan eftersom jag inte lär hinna med hälften så mycket som jag borde de kommande veckorna o malmö Milen är inte ens en månad bort. Den ska jag klara på under 60 minuter så det gäller att lägga på ett riktigt kol nu för tempot jag höll i dag duger inte. Söndag är det träning med Zam o sen stallet efter det o sen är det måndag o då är semestern slut o ja, det lär inte bli mycket mer av den varan detta året. så vida jag inte är arbetslös efter augusti :p


måte ta och skicka in papperna för att ansöka om studieuppehåll för nästa termin. vet inte när de måste vara inne så jag ska ta o kolla upp det. Och sätta upp en lapp om passning till Zam. Erik är underbar och ställer upp som min dagrastare tillfälligt men jag måste hitta en permanent lösning, vill nog hest ha en pensionär som kommer o tar ut honom mitt under mitt arbetspass, för det behöver vara någon som kan oavsett när jag jobbar, vilket kan bli lite svårare än om jag bara arbetar dagtid. Vet inte riktigt när vi får schemat så just nu är det lite klyddigt... men det ger sig. :)

Ovido - Quiz & Flashcards