Alla inlägg den 27 maj 2012

Av isabel - 27 maj 2012 22:30

idag var en riktigt härlig dag.

Inledde med träning med Zam ute hos Jeppe. O det gick bra, faktiskt riktigt bra. Han var fortfarande lös i röven men inkallningen går kanon även när han ska kallas in från lek där han har 30 andra hundar att busa med. Han fick dock komma in o agera "dåligt exempel" på teorin fast då var han ett jätte bra exempel. Jeppe tog kopplet o sa till honom en gång, knappt en gång, världens minsta korrikering o min hund satt o tittade upp på honom som om han plötsligt sett gud. Sen var han sötast i världen (Zam då, inte Jeppe) o när jag tog kopplet så gick han bättre fot än någonsin för han var så lycklig över att jag höll i kopplet. Han bjöd gruppen på en del skratt när han satt vid Jeppes sida o såg ut som om han följde en tennismatch när blicken (o hela huvudet) pendlade mellan att titta på jeppe o mig med hela rumpan svajande av att han viftade på svansen. Ibland är han bara sötast. O så fick jag läxan att mentalt ställa in hjärnan på: Min hund är duktig men Jag är dum i huvudet och kan ingenting! Älskar Jeppes utlärningsmetoder! Men det är så sant, Zam kan absolut gå fot och gå helt utan att dra i kopplet, det har han bevisat flera gånger om men jag däremot måste lära mig att vara konsekvent o tydligare i min hantering av honom. Det är verkligen inte Zam som ska lära sig, det är jag.


Åkte till stallet direkt sen o skrittade ut Roy barbacka, jätte härligt väder, lagom varmt, lite småkyligt i vinden så jag var glad jag hade långärmat på mig. Bara satt o njöt, dinglade med benen o Roy lunkade på i sitt eget lilla långsamma tempo.


 


Efter honom blev det en mycket snabbare ritt på Felix ihop med Tina o Boy. Araben i Boy o Galoppören i Felix fick komma fram.  Ner till ån, runt dammen, runt golfis, bara lät de gå, släppte Felix helt på raksträckan, eller, ja, han lade i en högre växel o det var bara för mig att stå på fötterna o hänga med. Han är så snabb o det är en sån underbar känsla att sitta på ryggen på ett 600kg djur i full fart. Finns det något tillfälle i livet allt annat kan glömmas bort så är det då. Jag o Tina såg nog ut som två lyckliga 7åringar på julafton o bara skrattade. Härligaste ridturen på länge. Både den o skrittturen med Royen påminde mig igenom om att det faktiskt är underbart att rida. Efter ridturen tog vi ut pojkarna för att beta, eller, jag bytte ut Felix mot Roy igen, han åker på bete först så han behöver vänja sig vid gräset mest :p Blev några riktigt bra bilder faktiskt



 

Jag o Royen


Vackraste hästen i världen <3


 


Tina o hennes vita springare

 

När han är nybadad så är han riktigt vit o stilig den där Boy


   

sötast i världen är dock Roy





Tog några småskutt med Charlie i parken på lektion igår o han tycker det är så himla roligt o är så himla duktig på det. Han har hoppat kanske 10 gånger totalt o är 100gånger bättre än Felix, mäter ut avstånd helt själv o hoppar jätte mjukt o smidigt. Så igår avslutade jag också ridpasset med ett leende. Det gjorde jag i torsdag också, då var jag Tina o Sofie ute med våra tre tossar, Sofie satt på Felix o jag hade Charlie. O då visade lillkillen att han lärt sig bocka! Han är så söt när han gör det, kortar upp sig, viker in huvudet, spänner sig säkert 5-7 sekunder innan o så kommer ett skutt, upp med frambenen o så landa o slå ut med bakbenen. Sofie sa att han säkert var uppe i knähöjd med benen i skutten   Jag vet, bockande är inget som egentligen ska vara positivt men jag ser det som ett framsteg att han äntligen fått så pass bra koll på sina ben och sin kropp att han klarar av att göra det utan att trilla. Vi pratar lixom om en häst som snubblar på sin egen skugga. 

så allt som allt har veckan varit riktigt bra på hästfronten.


jobbfronten är också bra, det är lite segt att sitta på utbildnin, jag vill verkligen börja jobba men, det krävs utbildning för det så det är bara att lyssna o lära så jag kan göra ett riktigt bra jobb om 3v.


Har lagt upp veckans träningsplan också idag, löpning imorgon bitti, hästarna på kvällen, långrunda med hunden på tisdag morgon sen gymmet på kvällen, långrunda med hunden på onsdagmorgon o långlöpning på kvällen, sen torsdag har jag inte helt bestämt än, beror på om jag ska ha häst eller inte, om inte blir det gymmet på kvällen annars blir det löpning på morgonen för sen åker vi upp till Väjern på fredag för att dyka hela helgen så då hinner jag bara med ett löppass, det är snart den 16e o jag har fortfarande inte sprungit en hel mil, 9.49km räknas inte, så jag måste hitta 500m till på rundan och få ner tiden ett par minuter så det är träning, träning och åter igen träning som gäller nu.

Ovido - Quiz & Flashcards